Varsler krisemøte
Ukrainas utenriksminister omtaler Russlands siste angrep som «grove brudd på FN-pakten» og ber om støtte fra medlemslandene.
Varsler krisemøte
Ukrainas utenriksminister omtaler Russlands siste angrep som «grove brudd på FN-pakten» og ber om støtte fra medlemslandene.
Ukrainas utenriksminister Andrij Sybiha varsler krisemøte i FNs sikkerhetsråd på mandag. Det kommer som følge av Russlands siste luftangrep mot Kyiv.
Det melder Reuters.
- Møtet vil ta for seg Russlands grove brudd på FN-pakten. Vi oppfordrer Sikkerhetsrådets medlemmer til å vise samhold ved å kreve slutt på aggresjonen, beskyttelse av sivile og urokkelig støtte til Ukrainas suverenitet, skriver utenriksministeren på X.
- Alvorlig trussel mot Europa
Russerne skal ha brukt et nytt hypersonisk missil i angrep natt til fredag. Minst fire personer skal være drept og titusenvis strømløse i hovedstaden.
Gjennom natta fortsatte meldingene fra myndighetene om nye raketter på vei mot Kyiv. Luftvernsirenene ble utløst over hele Ukraina og i Kyiv gikk alarmen i fem timer.
- Et slikt angrep, nær grensene til EU og Nato, er en svært alvorlig trussel mot europeisk sikkerhet, sa han fredag morgen.