- For dem er verden for rovdyr
Danskene er ikke fornøyde med USAs Grønland-prat, og Bayer Leverkusen-trener Kasper Hjulmand har også engasjert seg i saken.
Grønlandsdramaet
- For dem er verden for rovdyr
Danskene er ikke fornøyde med USAs Grønland-prat, og Bayer Leverkusen-trener Kasper Hjulmand har også engasjert seg i saken.
Donald Trump dominerer som vanlig nyhetsbildet. Den amerikanske presidenten er for tida «opptatt» med Venezuela, men sa mandag at Grønland vil være på agendaen «om 20 dager».
Det skaper hodebry for Mette Fredriksen og danskene.
- Jeg oppfatter dette først og fremst som et taktisk grep for å få Danmark, Grønland og Nato til å stresse og få panikk over hva som kan skje om 20 dager eller om to måneder. Hensikten er å legge press på Danmark for å tvinge fram en løsning som på en eller annen måte imøtekommer Trumps krav, sa lektor ved Forsvarsakademiet i Danmark Peter Viggo Jakobsen til Dagbladet da.
Han er ikke den eneste som har uttalt seg om saken. Den danske Bayer Leverkusen-treneren Kasper Hjulmand har også engasjert seg.
- I en gal og raskt skiftende verden hvor fienden for noen ledere i verden er kunnskap, internasjonale strukturer, dialog og respekt for kulturelle forskjeller, innleder Hjulmand i en nyttårshilsen på sin egen LinkedIn-profil.
Og fortsetter:
- For folk som dem er verden for rovdyr. Men det finnes en annen måte, fortsetter han.
Hjulmand nevner riktignok ikke Trump eller andre navn i innlegget, men han har også lagt ved et bilde av Grønland med flagget som dekker landoverflaten på kartet. Det er naturlig å anta at det er et motsvar til Katie Millers post på X med det amerikanske flagget over landoverflaten til Grønland.
Hjulmand har en sterk tilknytning til øya. Den tidligere landslagstreneren for Danmark bodde der da han var liten, og han har flere ganger vært tilbake på besøk. Blant annet var han der da han bestemte seg for å slutte som dansk landslagssjef, ifølge danske BT.
I innlegget sender han også en hilsen til folket på Grønland, og kommer samtidig med en bønn, antakelig til verdensledere:
- Jeg håper på mer menneskelighet, empati og kjærlighet. Mer kunnskap og forståelse. Mer lytting. Mine varmeste tanker går til det vakre grønlandske folket, skriver Hjulmand og avslutter med en hjerteemoji.
Hjulmand tok over det danske landslaget etter Åge Hareide i 2020. Han ga seg der etter å ha ledet dem til 8-delsfinale i EM i 2024. Den største bragden var imidlertid da de nådde semifinalen i EM 2021.
Nå er han trener for Bayer Leverkusen etter at Erik ten Hag fikk sparken i samme rolle i september i fjor.