- Lidelse å være nordmann
- Du ser på kroppsspråket til hopperne at de har det vondt. Fader, jeg aner ikke hva som skal til, sier Ernst A. Lersveen.
- Lidelse å være nordmann
- Du ser på kroppsspråket til hopperne at de har det vondt. Fader, jeg aner ikke hva som skal til, sier Ernst A. Lersveen.
BISCHOFSHOFEN (Dagbladet): Den tysk-østerrikske hoppuka er over. Dagen derpå slikker de norske hopperne sårene. Dette ble fasiten i sammendraget:
- Johann André Forfang - 13
- Kristoffer Eriksen Sundal - 18
- Robin Pedersen - 27
- Isak Andreas Langmo - 28
- Halvor Egner Granerud - 30
- Marius Lindvik - 33
- Benjamin Østvold - 49
Verre har det ikke vært på 24 år. Resultatmessig ligger norsk hoppsport nede med brukket rygg.
- Det er en lidelse å være nordmann og følge norsk hoppsport nå. Jeg føler med dem, sier Nettavisens kommentator, Ernst A. Lersveen (72), til Dagbladet.
- Det er en lidelse. Det tror jeg er det rette ordet. Lidelse. Hopperne har ikke bare forventninger til seg selv. De har andres forventninger. De er ute og representerer Norges Skiforbund. De er ute og representerer nasjonen. Så opplever de: «Faen, vi bare driter oss ut.» Nei, dette var en blytung hoppuke.
Annerledes er situasjonen i Slovenia og Østerrike i dag. Domen Prevc vant sammenlagt foran østerrikerne Jan Hörl og Stephan Embacher.
Hoppsporten feires på førstesidene av landets aviser. På NRKs Kveldsnytt i går ble ikke Hoppuka nevnt med et eneste ord.
Dette er samme kanal der Arne Scheie fikk en ikonisk status for bravadene som kommentator i hoppbakken.
- Det er ikke rart at det tilter for Halvor Egner Granerud, sier Lersveen og sikter til et Viaplay-intervju i Innsbruck. 29-åringen sto fast i heisen og fikk ikke de vanlige skoene sine på sletta. «Jeg ønsker arrangøren alt vondt», tordnet han.
Lersveen påpeker:
- Du tilter på noe du ellers bare hadde ristet på hodet av. Det var et utslag av motgangen. En suveren Granerud hadde bare ledd av dette. Men det er bra at det koker over, tenker jeg. Når en som sitter hjemme i sofaen synes det er en lidelse, tør jeg ikke å tenke på hva han inni hoppdressen føler. Han lander ti meter kortere enn han ellers pleier. Det er i alle fall en lidelse.
På X skriver Lersveen:
«Norsk hoppsport er fortsatt i gjørma etter skredder-VM i Trondheim.»
- Du ser på kroppsspråket til hopperne at de har det vondt. Fader, jeg aner ikke hva som skal til, sier den tidligere TV 2-profilen til Dagbladet.
Granerud bruker ordet «fiasko» om sin egen plassering i Hoppuka. Sportssjef Jan-Erik Aalbu ville helst bare komme seg av gårde da han møtte Dagbladet i Bischofshofen i går kveld. Det var kaldt. Og de norske resultatene gjorde alt annet enn å varme nordmennene i bakken.
Om de svake resultatene sier Aalbu:
- Det er bare å erkjenne at vi har en jobb å gjøre. Jeg synes det var en fin utvikling inn mot Hoppuka. Så stoppet det litt opp. Flere har hatt gode enkelthopp underveis, men vi har ikke klart å sette sammen to omganger. Det har sett bra ut på trening. Men når vi skal hoppe om poengsummer, er vi ikke der vi skal være.
- Det spekuleres i at dere er litt forsiktige med utstyr etter VM-skandalen i Trondheim. Hva kan du si om dette?
- Det er bare å erkjenne at vi har stått i en krevende situasjon ganske lenge. Vi har prøvd å jobbe knallhardt innenfor reglementet. Vi prøver å ha best mulig utstyr.
- Hva tenker du om at dette er den verste Hoppuka på 24 år, i alle fall hvis vi ser på Norges beste plassering (13. plass til Forfang)?
- Jeg tenker ikke så mye om det. Jeg sa før Hoppuka at vi hadde ingen som kunne kjempe i toppen uansett. Det følte vi ikke at vi hadde, forteller Aalbu.
- Jeg sa hele tida at vi skulle prøve å få til gode enkeltrenn. Men jeg erkjenner at dette ikke er godt nok for norsk hoppsport. Vi må jobbe målbevisst og finne ut av hvilke grep vi må ta framover.
I februar venter OL i Italia.
- Det har skjedd mirakler i idrett før. Det må være håpet nå. Det er et mirakel hvis Norge tar OL-medalje, sier Lersveen.
Hoppuka: Fakta
Verdenscup hopp i Bischofshofen, Østerrike, tirsdag. Fjerde og siste renn i Den tysk-østerrikske hoppuka:
1) Daniel Tschofenig, Østerrike 303,9 (137-140,5), 2) Domen Prevc, Slovenia 299,8 (138-138,5), 3) Ryoyu Kobayashi, Japan 299,6 (137-138), 4) Jan Hörl, Østerrike 298,9 (135,5-139), 5) Stephan Embacher, Østerrike 296,5 (135-140), 6) Stefan Kraft, Østerrike 288,7 (134-137), 7) Manuel Fettner, Østerrike 286,1 (134,5-136,5), 8) Ren Nikaido, Japan 281,8 (132-141), 9) Anze Lanisek, Slovenia 281,4 (132,5-140), 10) Felix Hoffmann, Tyskland 279,9 (133-137).
Norske: 13) Halvor Egner Granerud 270,3 (128-133), 15) Johann André Forfang 266,9 (130-133), 20) Isak Andreas Langmo 255,8 (129-128,5), 23) Benjamin Østvold 252,0 (128,5-125,5).
Ikke til finaleomgangen: 32) Robin Pedersen 117,7 (123,5), 37) Kristoffer Eriksen Sundal 112,0 (121,5).
Hoppuka (4 av 4 renn):
1) Prevc 1195,6, 2) Hörl 1153,3, 3) Embacher 1150,6, 4) Nikaido 1123,5, 5) Kobayashi 1123,1, 6) Hoffmann 1120,3, 7) Tschofenig 1115,8, 8) Philipp Raimund, Tyskland 1089,6, 9) Lanisek 1074,5, 10) Fettner 1056,5.
Norske: 13) Forfang 1025,4, 18) Sundal 890,4, 27) Pedersen 699,7, 28) Langmo 694,1, 30) Granerud 645,0, 33) Marius Lindvik 496,3, 49) Østvold 252,0.
Verdenscupen (15 av 30 renn):
1) Prevc 1210, 2) Kobayashi 822, 3) Nikaido 661, 4) Raimund 625, 5) Lanisek 617, 6) Tschofenig 605, 7) Hoffmann 576, 8) Hörl 545, 9) Embacher 498, 10) Kraft 462.
Norske (topp 30): 14) Sundal 250, 17) Forfang 212, 20) Lindvik 163, 21) Granerud 156.
Nasjonscupen (16 av 35 renn):
1) Østerrike 2855, 2) Slovenia 2231, 3) Japan 2064, 4) Tyskland 1530, 5) Norge 938, 6) Polen 743.