Deles etter tragedien
- Dette er det store marerittet, sier vakthavende brannsjef i Orkland, Leif-Harald Bremnes.
To brannmenn antatt omkommet:
Brann-Norge i sorg
- Dette er det store marerittet, sier vakthavende brannsjef i Orkland, Leif-Harald Bremnes.
Tips oss!Har du video, bilder eller tips? Send til Dagbladet her eller ring oss på 24 00 00 00.
VERDAL/OSLO (Dagbladet): To brannmenn er antatt omkommet etter en boligbrann i Verdal i Trøndelag natt til onsdag.
Brannvesenet gikk til aksjon klokka 02.18. Etter 32 minutter i innsats, klokka 02.50, kom de første signalene om at kontakten med to røykdykkere i boligen var brutt.
- Det ble det gjort forsøk på å oppnå kontakt og på å ta seg inn i boligen, men på det tidspunktet var brannen så kraftig at det ikke lot seg gjøre, sier tjenestestedsleder ved Levanger og Verdal politistasjon, Morten Mørkved, under en pressekonferanse i Verdal onsdag ettermiddag.
Beboeren, en mann i 30 åra, varslet om brannen. Han klarte å evakuere seg selv, og oppsøkte naboer. To røykdykkere er fortsatt savnet. De antas å ha omkommet i brannen.
På sosiale medier legger nå flere ut bilde av rødt sørgebånd i forbindelse med tragedien. En av disse er brannvesenet i Orkland.
- Det store marerittet
Vakthavende brannsjef i Orkland, Leif-Harald Bremnes, sier at det er en fin måte å vise respekt og solidaritet på.
- Brann-Norge er ikke stort, og vi kjenner folk på kryss og tvers. Vi er som en stor familie, sier han til Dagbladet onsdag ettermiddag.
Han forteller at dagens hendelse har berørt han og mannskapet.
- Det er forferdelig trist. Det er jo det store marerittet at noe sånt skjer. Det er jo dette vi øver og terper på hver dag, og at det er midt i kjernen av det vi er opptatt av.
Brannsjefen understreker at ingen vet hva som har skjedd, men han sier at han håper at de finner ut av en direkte årsak, slik at man kan lære av det.
- Veldig merkbart
Hos Namsos brann og redning markerer de også den tragiske hendelsen med sørgebånd på sin Facebook-side onsdag.
Også leder beredskap, Svein Åge Finseth i Namsos påpeker at brannmiljøet i Norge ikke er stort.
- Det er tett bånd. Det er en veldig spesiell dag, og veldig merkbart blant de ansatte.
Han forteller at folk på hovedbrannstasjonen i Namsos har snakket sammen om hendelsen i dag.
- Vi tenker først og fremst på de som var i situasjonen og pårørende, sier han.
- Bryr seg
Ifølge leder i Norsk Brann- og Redningsforum, Ketil Sivertsen, er skikken med sørgebånd noe som kommer fra USA, men som har blitt mer og mer vanlig også andre steder med sosiale medier.
- Folk bryr seg, men føler kanskje ikke at de kan gjøre noe, men bruker dette for å vise støtte, sier han til Dagbladet.
Også han understreker at miljøet i Norge ikke er stort.
- De blir veldig nære. Alle kjenner noen som er berørt, sier han og legger til at han har brukt dagen til å snakke med tillitsvalgte for å gi støtte.