- Det er skammelig
FIFA og president Gianni Infantino slaktes: - Ekstremt pinlig, meldes det om fredsprisen Donald Trump fikk.
FIFA
- Det er skammelig
FIFA og president Gianni Infantino slaktes: - Ekstremt pinlig, meldes det om fredsprisen Donald Trump fikk.
Natt til lørdag ble Venezuelas president Nicolás Maduro styrtet og tatt til fange, sammen med kona, i en amerikansk militæroperasjon. Les alt om det her.
Etter dette har det internasjonale fotballforbundet (FIFA), som 5. desember delte ut sin nyopprettede fredspris til Donald Trump, blitt kritisert.
Nå melder The Telegraph, som gjentatte ganger skal ha forsøkt å få en kommentar fra forbundet, at FIFA «forblir tause om Trumps fredspris etter angrepet på Venezuela». Avisa melder også at Infantino har «blitt møtt med kritikk etter utdelingen av den omstridte prisen forrige måned».
- Etter tre forespørsler om kommentar fra Telegraph Sport de siste 24 timene, har FIFA-kilder imidlertid bekreftet at forbundet ikke vil kommentere saken på nåværende tidspunkt, skriver avisa.
I The Guardians podkast Football Weekly har også Max Rushden og Nick Ames diskutert at fredsprisen havnet hos den amerikanske presidenten.
- Trump fikk fredsprisen forrige måned, og han sa at nyttårsforsettet hans var verdensfred. Er FIFA viklet inn i dette, Nick? Er det pinlig for FIFA? Eller er de forbi det stadiet? spør Rushden.
- Det er ekstremt pinlig. De har bundet seg til ei mast her - ei politisk mast - og det slår tilbake på dem, og kan slå enda hardere tilbake. Jeg tror det finnes en følelse av pinlighet internt i FIFA. Om mannen helt på toppen føler det samme, er en helt annen sak, svarer Ames.
Han forteller også at han har snakket med Zvonimir Boban, tidligere visegeneralsekretær i FIFA, som skal ha beskrevet det hele som «respektløst og uansvarlig».
- Gianni Infantino er ikke klar over hva han gjør med seg selv og FIFA nå. Det burde ikke være en politisk organisasjon, men nå gjør dere dette - det er skammelig. Ingenting av dette kan ta bort de gode tingene han har gjort, men på den andre siden viser det at kursen er mistet. Og jeg er lei meg for det. Jeg er lei meg for FIFA. Lei meg for ham, Infantino. Og lei meg for fotballen.
🔗 Published by 2 sources - Compare: