Mange lærlinger står for mye alene
Uttalelse fra Fagforbundet Møre og Romsdal sitt representantskapsmøte
Lærlinger skal ha god opplæring og tett oppfølging
Fagforbundet Møre og Romsdal
Du leser nå et leserinnlegg. Det uttrykker innsenderens mening.
Lærlinger er framtidas fagarbeidere, og en god læretid er avgjørende for både rekruttering og kvalitet i arbeidslivet. I dag ser vi dessverre at mange lærlinger står for mye alene i arbeidshverdagen. Flere forteller om manglende veiledning, lite oppfølging og få læringssituasjoner. Dette svekker både faglig utvikling, trivsel og trygghet.
En god lærlingordning krever at arbeidsgivere tar sitt ansvar på alvor. Det innebærer å sikre at lærlinger får den opplæringen de har krav på – og at veiledere har tid, kompetanse og støtte til å gjøre jobben sin.
Fagforbundet Møre og Romsdal mener at kvaliteten i opplæringen må styrkes gjennom konkrete tiltak:
Alle veiledere må få veilederskolering. Kommuner og virksomheter må stille krav om at veiledere skal ha formell opplæring i veiledning, og at de får nødvendig tid satt av til oppgaven.
Veiledere skal kompenseres for ansvaret de har. Veilederrollen må verdsettes, både økonomisk og gjennom anerkjennelse. I Vestnes kommune er det laget en avtale som gir kompensasjon til ansatte med veiledningskurs – dette er et forbilde for flere. Slik bidrar man til å gjøre veilederrollen mer attraktiv og til å sikre kvalitet i opplæringen.
Fagarbeidere bør veilede i fagutdanninger, og bachelorutdannede i bachelorutdanningers praksisperioder. Dette gir faglig trygghet, relevant opplæring og god sammenheng mellom teori og praksis.
Lærlinger skal aldri stå alene i oppgaver de ikke er kvalifisert til. Arbeidsgiver har ansvar for å sikre forsvarlig oppfølging og tilstedeværelse av fagpersoner.
Systematisk oppfølging fra opplæringskontor og arbeidsgiver. Det må gjennomføres faste samtaler og evalueringer gjennom hele læretiden, slik at lærlingen får reell mulighet til utvikling og mestring.
Styrket samarbeid mellom partene i arbeidslivet. Fagforbundet, arbeidsgivere og fylkeskommunen må sammen bidra til at lærlingordningen blir en trygg vei inn i yrkeslivet – ikke en periode preget av usikkerhet og tilfeldigheter.
Lærlinger skal ha læreplassgaranti. Ingen skal stå uten mulighet til å fullføre sin fagutdanning på grunn av manglende læreplass. Fylkeskommunen og partene i arbeidslivet må sikre nok læreplasser i både offentlig og privat sektor.
Fagforbundet Møre og Romsdal krever at både arbeidsgivere og myndigheter prioriterer kvalitet, trygghet og veiledningskompetanse i lærlingordningen. En trygg, faglig sterk og godt fulgt opp lærling i dag, er en kompetent fagarbeider i fremtiden.
Vedtatt av Fagforbundet Møre og Romsdal sitt representantskapsmøte 12.11.25.
Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal