Det var dråpen
Det er bra at Metas elendige håndtering av svindel-annonser nå ender i søksmål. Det er tilsynelatende det eneste språket tek-giganten forstår.
Nok er nok
Det er bra at Metas elendige håndtering av svindel-annonser nå ender i søksmål. Det er tilsynelatende det eneste språket tek-giganten forstår.
Til slutt fikk Johan Golden nok. Gjennom lang tid hadde svindlere misbrukt ham i falske innlegg på Facebook. Allerede i 2023 fortalte han om innleggene, som utga seg for å være artikler fra norske aviser, der det så ut som om han var blitt arrestert eller saksøkt. De som trykket på lenken kom til et nettsted som formidlet kryptovaluta.
Rundt førti ganger om dagen ble Johan Golden kontaktet av folk som lurte på om sakene var ekte, fortalte han. Selv om han flere ganger rapporterte det inn, og tok kontakt med Facebook-eier Meta på mail, var det lite som skjedde.
Til slutt kom dråpen som fikk begeret til å flyte over. Nå saksøker han Meta - og har laget NRK/serien «Golden vs. Zuckerberg» om opplevelsen.
Johan Golden er ikke den eneste norske kjendisen som har vært utsatt for svindlere og identitetstyveri på Facebook. Lista begynner å bli lang: Ole Torp, Bjørn Eidsvåg, Ingrid Gjessing Linhave og «God morgen, Norge»-programleder Espen Fiveland.
Norske medier har også fortvilt. De falske annonsene har utgitt seg for å være legitime nyhetsartikler. Til M24 har TV 2s nyhetsredaktør fortalt om håpløse forsøk på å stoppe svindlerne, men kommunikasjonen med Meta har ikke fungert. «Det er vanskelig å holde en dialog med Meta. Og det er utydelig for oss om hva de gjør med dette problemet, eller om det gjøres noe i det hele tatt», sa Karianne Solbrække til M24 i fjor.
Men det er ikke slik at sosiale medier-giganten Meta ikke er klar over problemet. Nylig rapporte Reuters at Meta selv anslo at ti prosent av inntektene i 2024 kom fra svindelannonser. Hver dag vises det fram rundt femten milliarder svindelannonser til Metas brukere, har Meta anslått i papirer Reuters har fått tilgang til.
Nå er det ikke bare Johan Golden som har fått nok. I desember vedtok styret i Mediebedriftenes landsforening å vurdere et søksmål mot Meta. «Vi mener at Meta har et ansvar for ikke å tilrettelegge for svindel som de vet foregår. Og vi mener at de gjør for lite i dag», sa fagsjef Geir Engen til NTB.
I Sverige har nå flere medier politianmeldt Mark Zuckerberg, fordi de mener at Meta «utnytter mediehus og journalister» og «forårsaker økonomisk og psykisk lidelse hos uskyldige mennesker». Over 5000 svensker skal i løpet av sommeren 2025 blitt svindlet for til sammen en halv milliard kroner, ifølge det svenske finanstilsynet.
Meta hevder at de forbedrer sine rutiner. Likevel er det åpenbart at de ikke gjør nok. De gjør ikke nok for å forhindre misbruket av kjente mennesker. De gjør ikke nok for å forhindre utnyttelsen av uskyldige ofre. Og de gjør ikke nok for å stoppe undermineringen av tilliten til mediene.
Derfor er det bra at mediehus og enkeltpersoner nå velger å gå til sak. Det er tilsynelatende det eneste språket tek-gigantene forstår.