Ikke reis uten
Nordmenn betaler rekordmye i bompenger, men det er mulig å slippe unna de dyreste passeringene.
Bil
Unngå bomsjokk
Nordmenn betaler rekordmye i bompenger, men det er mulig å slippe unna de dyreste passeringene.
I fjor betalte vi rundt 16,5 milliarder kroner i bompenger på norske veier, og i år ligger anslaget på over 17 milliarder kroner.
Til sammenlikning betalte vi litt over ni milliarder for ti år siden. I tillegg til dagens 370 bomstasjoner, har Stortinget vedtatt 14 nye bomprosjekter. I minst fire av disse slås lysene på i 2026.
For deg som skal på langtur med bilen framover, betyr det at du kan vente deg en stor regning fra bomselskapet når du kommer hjem. Spesielt dersom du ikke har en bombrikke i bilen.
Den dyreste veien
Vi har sjekket hva det koster deg i bommene til fire typiske utfartssteder denne vintersesongen, nå som snøen endelig ser ut til å komme for fullt og skianleggene får åpnet alle nedfartene sine.
Fortsatt er det E6 i Gudbrandsdalen, nordover fra Oslo, som er den klart dyreste veien å kjøre. Fra Sandvika rett utenfor Oslo opp til Otta, koster det deg 892 kroner tur-retur dersom du kjører bensinbil og ikke har bombrikke, ifølge Bompengekalkulator.no.
Dette til tross for at to bommer i nærheten av Gardermoen ble tatt ned i fjor, fordi denne veistrekningen var ferdig nedbetalt.
Det er imidlertid ikke veldig lenge før det blir enda dyrere nordover på E6. Etter hvert som veien bygges ut videre nordover fra Moelv, kommer det fire nye bommer. Hvor mye det vil koste deg å kjøre her, er ennå ikke bestemt.
Sparer hundrelapper
Det er imidlertid mulig å slippe litt rimeligere unna dersom du har Autopass-avtale og bombrikke i bilen.
Da sparer du litt over 300 kroner på denne turen. Kjører du elbil er det enda litt mer å spare. Uten brikke koster det deg 732 kroner, mens du betaler 380 med brikke.
Et tips for å slippe unna de dyreste bommene, er å velge en litt annen vei enn den vanlige. Skal du for eksempel fra Bergen til Geilo, er det mye å spare på å kjøre fylkesvei 50 i stedet for riksvei 7. Du må riktignok ta ei ferge, men sparer 300-400 kroner tur-retur.
Også nordover fra Oslo finnes det andre veier. I stedet for E6 hele veien, kan du kjøre riksvei 4 gjennom Nittedal mot Gjøvik og slippe billig unna. På Bompengekalkulator.no kan du se alternative kjøreruter og priser.
Så mye koster langturene i bommene
Prisene er oppgitt med og uten Autopass-avtale
Sandvika-Otta-Sandvika (606 km)
- Bensin kr 576/kr 892,-
- Elbil kr 380/kr 732,-
Fyllingsdalen/Bergen-Geilo-Fyllingsdalen (496 km)
- Bensin kr 323/kr 464,-
- Elbil kr 212/kr 349,-
Stjørdal-Oppdal-Stjørdal (296 km)
- Bensin kr 354/kr 442,-
- Elbil kr 248/kr 442,-
Narvik-Riksgrensen-Narvik (85 km)
- Bensin kr 115/kr 144,-
- Elbil kr 0/kr 144,-
Kilde: Bompengekalkulator.no. og AutoSync kalkulator. Bompasseringer med dieselbil er nå lik eller bare noen kroner dyrere enn med bensinbil i de fleste bommene.
Ikke kjør uten
Kjører du elbil, er en Autopass-avtale og bombrikke helt nødvendige. Da sparer du fortsatt noen kroner sammenliknet med en bensin- eller dieselbil. Kjører du uten, vil du måtte betale den samme prisen som fossilbilene i mange av bommene.
Er du lei bompenger er vårt beste tips å ta vinterferien i februar i Finnmark. Der finnes det ikke en eneste bomstasjon. Alle veier finansieres fullt ut av Staten. Holder du deg utenfor Tromsø, er det også bomfritt i Troms.