Truet Slottet - må møte i retten
Mannen truet med å sprenge Slottet, og er nå tiltalt for forholdet. Rettssaken begynner denne uka.
Slottet:
Truet Slottet - må møte i retten
Mannen truet med å sprenge Slottet, og er nå tiltalt for forholdet. Rettssaken begynner denne uka.
I samarbeid med
I januar i fjor truet en mann med å sprenge Slottet i Oslo. Mannen i 30-åra krevde et møte med deler av kongefamilien, og dersom kravet ikke ble innfridd skulle han sprenge Slottet.
Mannen er nå tiltalt for å ha voldt fare for at kong Harald (88) hindres eller påvirkes i sin virksomhet ved bruk av trusler. Han er i tillegg tiltalt for å ha truet med straffbar atferd under slike omstendigheter at trusselen var egnet til å framkalle alvorlig frykt, står det i tiltalen.
NRK omtalte saken først.
Rettssaken mot mannen begynner denne uka i Oslo tingrett, hvor første del går torsdag.
Dagbladet har kontaktet mannens forsvarer. Henvendelsen er foreløpig ikke besvart.
Dette er ikke den tiltaltes første bombetrussel - i fjor sommer truet han også med å sprenge Helsedirektoratet.
Slottet har vist seg å være en utsatt bygning. I 2024 ble en mann dømt til seks måneder i fengsel i en tilståelsesdom, etter å ha kastet to molotovcocktailer mot Slottet.
🔗 Published by 3 sources - Compare: