Herold

Sov dårlig: - Tenker veldig mye

Kilde: Dagbladet Author: Fredrik Schjesvold Published: 2026-01-04 18:53:37
- Lei meg

Emil Iversen (34) sier han ikke sov godt natt til søndag etter en samtale med landslagsledelsen.

Sov dårlig: - Tenker veldig mye

Emil Iversen (34) sier han ikke sov godt natt til søndag etter en samtale med landslagsledelsen.

Kort fortalt

  • Emil Iversen viser storform i langrenn, men venter fortsatt på OL-uttak.
  • Han uttrykker frustrasjon over å måtte vente til etter NM for en avgjørelse.
  • Iversen mener han og Mattis Stenshagen har utmerket seg og fortjener OL-plass.
  • Landslagstrener Eirik Myhr Nossum forsikrer om god dialog med utøverne.

Sammendraget er laget av ChatGPT og godkjent av Dagbladet.

VAL DI FIEMME (Dagbladet): Han viser storform. Nummer tre opp Monsterbakken bekreftet bare det søndag.

Av de som ikke er tatt ut til OL er det han og Mattis Stenshagen som viser best form i langrennssporet. Men de må enn så lenge vente på OL-ja.

På et møte med landslagsledelsen lørdag fikk Iversen vite at han må vente til etter NM med å få OL-ja. Etter Steinkjer-NM vil det bare være to og en halv uke til OL i Nord-Italia. Det syns Iversen er for dårlig tid.

Men han har likevel troa på at han kan få beskjeden i kveld - at han skal reise til OL.

- Jeg tenker at matten er veldig enkel. Mattis og jeg har skilt oss ut. Det er veldig enkelt å ta ut ham og meg til OL, sier Iversen etter spørsmål fra Adressa.

Dårlig nattesøvn

Det var imidlertid ikke lett å svelge beskjeden han fikk lørdag:

- Jeg var lei meg. Jeg hadde veldig troa og hadde lagt inn mange gode søknader. Jeg står utenfor landslaget, så jeg vet at det er hardt og ikke rom for å gjøre feil. Jeg syns det viser hva som bor i meg når jeg fikk den beskjeden rett før jeg la meg, og jeg sov ikke så godt i natt, sier Iversen og legger til:

- Jeg ligger og kverner mye på det som ble sagt, og tenker veldig mye på at jeg ikke skal si så mye dumt når jeg kommer opp hit i dag.

- Jeg tror ikke jeg kunne gjort løpet noe bedre, har ikke sagt noe dumt og har levert et veldig bra løp. Jeg har gitt beskjed til dem om at jeg synes jeg fortjener at de endrer den beskjeden ganske kjapt.

Forsikrer: - God dialog

Landslagstrener Eirik Myhr Nossum gjentar at de har en god dialog med utøverne - det gjelder også Emil Iversen og Mattis Stenshagen som har luftet mye frustrasjon rundt OL-uttaket de siste dagene.

- Vi har hatt veldig god dialog med utøverne. En ting som var viktig for oss var å få unna gårsdagen. Det var et veldig viktig skirenn av grunner, men målet vårt er å kompletere en tropp. Vi har noen formeninger om hvordan fordelingen skal være.

Nossum er klar på at troppen ikke er komplett før etter NM, som starter om halvannen uke.

- På papiret er jeg kvalifisert

Emil Iversen virker ikke å ha så lyst å dra til NM på Steinkjer. Han vil heller på høydesamling med Johannes Høsflot Klæbo, som vant Tour de Ski for 5. gang søndag.

- Har du anbefalt Iversen å gå NM? spør Adressa.

- Vi har anbefalt ham å gå veldig mange gode skirenn.

- Du hvisket i øret til Einar Hedegart at han fikk OL-billett etter seieren i Davos (i desember). Skal du gjøre det med Stenshagen og Iversen i bunn av Monsterbakken? spør Dagbladet.

- Mye kan ... Vi har god dialog med utøverne.

Det gjenstår tre plasser i OL-troppen. En sprintplass og to til distanse trolig. «Alle» roper om at de to distanseplassene skal gå til Stenshagen og Iversen.

- Jeg måtte gå Tour de Ski for å være aktuell til OL. Jeg vet at det var litt vinn eller forsvinn, og så blir det to pallplasser og en god jaktstart i de tre rennene som er mine muligheter. Bedre enn det kan jeg ikke gjøre. På papiret er jeg kvalifisert ut i fra verdenscup-resultater.

Tour de Ski

Topp 10 sammenlagt:

  1. Johannes Høsflot Klæbo

  2. Mattis Stenshagen

  3. Harald Østberg Amundsen

  4. Frederico Pellegrino

  5. Emil Iversen

  6. Lars Heggen

  7. Gus Schumacher

  8. Savelij Korostelev

  9. Elia Barp

  10. Benjamin Moser

Etappe seks:

1) Mattis Stenshagen, Norge 33.25,5, 2) Jules Lapierre, Frankrike 0.06,6 min. bak, 3) Emil Iversen, Norge 0.20,4, 4) Saveliy Korostelev, Russland 0.25,4, 5) Harald Østberg Amundsen, Norge 0.30,1, 6) Joe Davies, Storbritannia 0.39,0, 7) Federico Pellegrino, Italia 0.46,5, 8) Andrew Musgrave, Storbritannia 0.49,6, 9) Hugo Lapalus, Frankrike 0.52,7, 10) Clement Parisse, Frankrike 0.56,4.

Øvrige norske: 12) Johannes Høsflot Klæbo 0.58,9, 24) Andreas Fjorden Ree 1.39,9, 25) Simen Hegstad Krüger 1.41,8, 29) Lars Heggen 1.46,5.

🔗 Published by 2 sources - Compare:

THIS SOURCE Dagbladet
- Lei meg
Fredrik Schjesvold · 2026-01-04 18:53:37
Emil Iversen (34) sier han ikke sov godt natt til søndag etter en samtale med landslagsledelsen.
- Lei meg
NTB · 2026-05-12 05:53:03
Minst 72 av statsminister Keir Starmers partifeller har krevd at Labour-lederen trekker seg. Tirsdag holdes et regjeringsmøte som kan bli avgjørende.

🏷️ Extracted Entities (41)

Emil Iversen (person) Mattis Stenshagen (person) NM (entity) OL (entity) Frankrike (entity) Johannes Høsflot Klæbo (person) Norge (entity) Nummer tre opp Monsterbakken (organization) VAL DI FIEMME Dagbladet (organization) Emil Iversen 🏷️ (keyword) Sport 🏷️ (keyword) Tour de Ski 🏷️ (keyword) Adressa (entity) Eirik Myhr Nossum (person) Harald Østberg Amundsen (person) Lars Heggen (person) Storbritannia (entity) Alle (entity) Andreas Fjorden Ree (person) Andrew Musgrave (person) Benjamin Moser (person) ChatGPT (entity) Clement Parisse (person) Davos (entity) Einar Hedegart (person) Elia Barp (person) Federico Pellegrino (person) Frederico Pellegrino (person) Gus Schumacher (person) Hugo Lapalus (person) Italia (entity) Joe Davies (person) Jules Lapierre (person) Nord-Italia (entity) OL. Jeg (organization) Russland (place) Savelij Korostelev (person) Saveliy Korostelev (person) Simen Hegstad Krüger (person) Steinkjer (entity) Steinkjer-NM (entity)

📊 Metadata

Keywords: tour de ski, sport, emil iversen
OpenGraph Title: Sov dårlig: - Tenker veldig mye