- Lenge siden det ble slutt
PÄl «OnklP» TÞien (41) Äpner opp om samlivsbruddet og de private dramaene. - Jeg takker for omsorgen.
StĂžttes etter bruddet:
- Folk synes synd pÄ meg
PÄl «OnklP» TÞien (41) Äpner opp om samlivsbruddet og de private dramaene. - Jeg takker for omsorgen.
PÄl TÞien, bedre kjent som OnklP, har kledd seg sÄ iÞynefallende at det er vanskelig Ä fÄ Þye pÄ ham.
Basketjakka er knallgrÞnn og full av stoffmerker med skrikende budskap, solbrillene er store og mÞrke. Midt i panna speider en diger gribb ut pÄ folkestrÞmmen som glir forbi i et jevnt sig langs Aker Brygge.
Hvis tanken er Ă„ gli anonymt gjennom gatene, lykkes han merkelig nok ganske godt.
Denne artikkelen er laget av Dagbladet Pluss. Du kan lese flere intervjuer her.
Klokka er elleve pÄ en torsdag formiddag. OnklP er tÞrst.
- Kan jeg fÄ en pils eller, Dagbladet?
Han setter kursen mot nÊrmeste pub. Langt hÄr stikker ut under capsen.
- Jeg har en svÊr gribb tatovert over brystkassa ogsÄ. Alle andre har Þrner, gribben er mer som meg. Jeg lar andre gjÞre drittjobben, sÄ kommer jeg bare flyvende og lander midt i matfatet ... pjof.
Han plystrer gjennom fortenna, den ene mangler en bit.
- Er det noe servering Ä fÄ her, eller?
Fingrene trommer pÄ bordet, beina tramper takten. TÞien legger solbrillene i lomma, men lar capsen vÊre pÄ. Et par hvite Nike's tramper rastlÞst under bordet, fingrene trommer taket pÄ bordet.
- Er det logoen til Vinmonopolet du har pÄ hÄndleddet der?
- Stemmer, det er godt observert. SÄ har jeg en ape ved siden av. Apedrita, altsÄ.
To knyttnever skyter fram over bordet.
- «Ikke sant», stÄr det over her, og sÄ har jeg navnet til dattera mi over der. Amanda, hun er Ätte Är nÄ.
- DrÞmmen om A4-livet pÄ Nesodden gikk i tusen knas?
- Mmm. Det er to Är siden, sÄ det er cool, men det er som en radar som slÄr inn «à h, nÄ har OnklP det vanskelig igjen, nÄ mÄ vi snakke med ham».
Pilsen kommer pÄ bordet. TÞien tar en slurk.
- Jeg putta det ut der, og nÄ synes folk synd pÄ meg og shit. Jeg takker for omsorgen, ikke misforstÄ, men det er ogsÄ litt kleint siden det er lenge siden det ble slutt med babymama.
«Du fortjener et godt liv, PÄl» «Du har Norge i ryggen, mann!», «FÄr lyst til Ä gi deg en stor klem», er noen av meldingene som har ramlet inn i sosiale medier.
- Det er dÞvt Ä rykke opp i det nÄ sÄ lenge etterpÄ. Plutselig har det blitt en nyhet vi skal snakke om, folk synes synd pÄ meg og greier.
- Det er kanskje prisen Ă„ betale for Ă„ vĂŠre folkekjĂŠr?
- Kanskje det. Jeg setter selvfÞlgelig pris pÄ det, Ä vÊre folkekjÊr hvis det er det jeg er, og at folk bryr seg, men jeg har det helt fint.
Med lÄta «Styggen pÄ ryggen» satt han ord og musikk til angst og uro, og ble hyllet for sin Äpenhet. Men TÞien hadde skrevet personlige og ofte mÞrke tekster helt siden debuten med plata «Det kunne vÊrt deg».
- Jeg fant en mÄte Ä uttrykke meg pÄ da jeg var kid, om det var noe bra eller dÄrlig i livet mitt fikk jeg putta det ut der.
- Er det en form for egenterapi?
- Helt sikkert. Men jeg vasser ikke rundt i nederlag og depresjoner hele tida, jeg har det helt fint, selv om det ikke selger like bra.
- Blir det bra kunst av Ă„ ha det tungt?
- Det der med at det blir kjempebra kunst av Ä ha det kjipt er bare piss, det blir kjempedÄrlig kunst av Ä ha det kjipt.
Ny slurk av halvliteren. TÞien sitter urolig pÄ stolen.
- FÞrst nÄr du fÄr det kjipe pÄ avstand kan det komme noe bra ut av det. Noe som er ekte og Êrlig. Hvis jeg i det hele tatt har en oppskrift Ä jobbe etter sÄ er det at alt jeg gjÞr mÄ komme derfra, fra det ekte og Êrlige.
TÞien skriver som en maskin nÄr han fÞrst kommer i gang.
- NÄ er det et par sekunder siden jeg slapp noe pÄ egen hÄnd, sÄ nÄ jobbes det.
- Hvor langt har du kommet i prosessen?
- Jeg har noen lÄter i kammeret, men jeg skal gjÞre meg flid fÞr de smeller.
Flau inn, stolt ut er arbeidstittelen.
- Jeg liker racerbiler, og da jeg skulle prÞve meg pÄ Rudskogen for ei stÞnn siden sa dem til meg at jeg mÄtte bremse inn i svingen og gÞnne ut av den. Flau inn, stolt ut. Jeg likte den formuleringen, det er noe Ä jobbe ut i fra.
- Det beskriver fÞlelsen av Ä gi ut en personlig lÄt?
- Ja, litt. Og som Ä bounce tilbake etter Ä ha fÄtt et par knyttnever i trynet.
- Apropos knyttnever, er det sÄnn du chippa tanna?
- Ja, nÄ skarru hÞre. Nei, fakta er at jeg brukte tenna for Ä bite opp en tannbÞrstepakke.
Han har vÄknet opp pÄ glattcella, drukket en og annen pils for mye og fÄtt bruddskader i fylleslagsmÄl. Men nÄ har han funnet en formel som funker.
- Jeg har blitt flinkere til Ă„ puste med magen, jeg fyrer meg ikke opp like kjapt som fĂžr. NĂ„ prĂžver jeg Ă„ se hva som trigger meg, og styrer unna.
HÞye topper, dype daler. PÄl TÞien kaller seg selv en fÞlelsesmann.
- Jeg er som jeg er. Men jeg gÄr ikke rundt og eksploderer pÄ folk. Stort sett er jeg blid som sola.
Karaffelen med vann stÄr urÞrt pÄ bordet.
- Vann? Jeg chiller'n, ass. Jeg er tĂžrst, ikke skitten.
Han gliser.
ForelÞpig har han fire, kanskje fem lÄter pÄ det nye albumet.
- En fyr som meg mÄ ha litt press for Ä fÄ jobben gjort, sÄ det er bra at jeg snakker om at det snart kommer ny musikk.
Sola skinner inn gjennom vinduet og tegner skyggen hans pÄ veggen. TÞien fikler opp ei rÞykpakke fra den skrÄlete jakka.
- Kan jeg ta en sigg, Dagbladet?
Vintersola utenfor puben er skarp. Han tar pÄ seg solbrillene igjen.
- Jeg har sagt til ungen at jeg skal slutte Ä sigge. Det er helt dust Ä holde pÄ sÄnn som meg.
- Ikke det beste Ă„ risikere helsa for?
- Det er faktisk det aller verste. Flaut ogsÄ, jeg er omtrent den siste som rÞyker, det er helt disgusting.
Han tenner pÄ, trekker inn.
- Sorry for at jeg er et hÄplÞst intervjuobjekt, jeg er bare ikke sÄ glad i Ä snakke om det private og personlige.
- Men du skriver utleverende lÄter?
- Ja, hÞr pÄ dem i stedet, Ä tolke og forklare det jeg rapper om er bare .... jeg veit ikke.
- Du synes det er ukomfortabelt?
- Det er som Ä be en maler om Ä fortelle hva et bilde forestiller, det bildet er jo malt og ferdig, sÄ fÄr det vÊre opp til dem som ser pÄ det Ä tolke det, sÄnn er det med lÄtene mine ogsÄ.
RĂžykskya henger tungt rundt rapperen.
- Faen, jeg er bare 41 Är, det er nÄ det begynner. Jeg synes livet er okei. Livet gir og livet tar, men jeg er pÄ et godt sted nÄ, har vind i seilene og en plan.
Hjertet i hÄnda, innsida ut. OnklP holder ingenting tilbake nÄr han lager lÄter.
- Jeg ble en som snakka om de tinga som ikke var sÄ lyse, men det er sÄ mye som er fint og kult, og jeg er mye happy, jeg, men det er det ingen som vil hÞre. Jeg gÄr ikke bare rundt og depper og er trist og lei.
Som for Ă„ understreke gliser han bredt.
- FĂžler du et ansvar for Ă„ adressere det mĂžrke og triste?
- NÊh, ikke ansvar, men det at det lissom har blitt identiteten min lurer litt i bakhodet. Men jeg lar det aldri bli noe hinder, for alt jeg putter ut der mÄ vÊre hundre prosent ekte og Êrlig, jeg konstruerer ingenting, det har jeg aldri gjort.
Han stumper sneipen, og gÄr inn i varmen.
- Det er umulig for meg Ä gÄ rundt Ä tenke at jeg skylder folk sanger, jeg lager det jeg lager. Det er ikke sÄnn at jeg setter meg ned og tenker at nÄ skal jeg lage en trist lÄt til folket, jeg vil at alt jeg lager skal vÊre ekte og Êrlig, og da blir det som det blir.
- KjÊrligheten, da, hvordan gÄr det med den?
- NÄ er jeg fri og frank og kan tÞyse med jentene, he, he. Faen, i morra kommer den nye sofaen min, jeg har jo fÄtt meg ny leilighet pÄ Tjuvholmen og nÄ skal det mÞbleres.
Han switcher effektivt tema nÄr personlige temaer dukker opp, vil heller snakke om nye mÞbler enn de nÊre ting.
- Jeg fikk akkurat beskjed om at den blir levert pÄ fortauet en gang mellom Ätte og fire. à tte og fire! Skal jeg stÄ der og vente pÄ en jÊvla fuckings sofa, da, som om jeg ikke har noe liv?
Han slÄr ut med armene.
- Forrige uke venta jeg pÄ et sofabord, sÄ kom det et digert garderobeskap pÄ dÞra i stedet.
Velkommen til PostNord, sa de, da han ringte Ă„ klaga.
- Dette er da PÄl TÞien 41 som prÞver Ä gjÞre ting pÄ egen hÄnd, he, he, he.
Helt fra han var guttunge og faren hans trada bĂžker med bilbladet har han lest mye. FĂžrst Pelle og Proffen-serien til Ingvar AmbjĂžrnsen, seinere ble han forelska i bĂžkene til Charles Bukowski, Jack Kerouac og andre beat-forfattere.
- Folk tror ikke engang at jeg kan lese. At jeg bare surrer rundt med huet i ei rĂžyksky.
- FĂžler du deg karikert?
- Noen ganger. Men det har vel noe med hvilken energi jeg putter ut i universet.
Ja da. Han har blitt kalt et vandrende nachspiel og en notorisk brÄkmaker, nevemagnet og kapabel til Ä skravle hÞl i huet pÄ nÊr sagt hvem som helst.
- Jeg er en vandrende klisje, ha, ha.
Blikket vandrer ut mot det yrende folkelivet pÄ Aker Brygge.
- Jeg er her pÄ jorda kun for Ä lage lÄter og underholde folk, jeg ser pÄ meg sjÊl som en Marilyn Monroe som er rundt og danser for troppene i Vietnam. Neida, men noen mÄ gjÞre det ogsÄ, putte noen smil i fjeset pÄ folk og ta dem med pÄ tur.
Det har vĂŠrt en klar sak for ham hele tida, sier han, at han ikke blander seg inn i ting han ikke veit en dritt om.
- Er det én ting jeg blir kvalm av sÄ er det musikere, kunstnere og whatever som fÞler seg forplikta til Ä ha meninger i det offentlige rom. Fy faen, det orker jeg ikke. Alt jeg bryr meg om er Ä prÞve Ä underholde folk, prÞve Ä fÄ dem til Ä smile i kjipe tider.
- Ligger det ikke en forpliktelse i det ogsÄ?
- Jo, jo, pÄ en mÄte, men jeg er her kun for Ä reise rundt Ä spelle og lage lÄter, ikke for Ä flagge mine politiske meninger eller sette noen form for dagsorden.
OnklP har jobbet lenge for Ă„ slippe Ă„ ha en ni til fire jobb.
- Jeg gjÞr akkurat det jeg har lyst til Ä gjÞre, og hÄper det fortsetter sÄnn. Det er ingen rappere som har blitt hundre Är forelÞpig, kanskje jeg blir den fÞrste.
Han har litt igjen av Ăžla da det er tid for Ă„ ta bilder.
- Det skriver du faen ikke, Dagbladet, at OnklP drekker som en pingle.
PĂ L TĂIEN
FĂždt: 12. mai 1984.
Familie: Singel. Pappa til Amanda.
Beste egenskap: - Jeg kan prate i det uendelige, jeg har uendelige historier Ä by pÄ. SÄ har jeg vel kanskje et talent for rapping, eller formidling.
Verste egenskap: - Jeg er en pest og en plage Ă„ vĂŠre sammen med over lengre tid, jeg holder aldri kjeft. SĂ„ har jeg et hissig temperament, men det har blitt way bedre enn det var.
Redd for: - Frykten er at alt skal rase, men det er ogsÄ drivkraften. Alt kan rase i morgen, alt kan gÄ til helvete. Det er bÄde skummelt og motiverende.
Ser pÄ: - MeningslÞse dokumentarer om tÄpelige temaer. Og serier som jeg binger.
Det klokeste rÄdet du har fÄtt? - Fikk et bra av Timbuktu: Vil du ha rett, eller vil du ha det bra? Det er ikke alltid man trenger Ä vinne krangelen.
Hva gjÞr deg forbanna? - Det kan vÊre hva som helst, ikke noe spesifikt. Idioter, hvis jeg mÄ vÊre konkret.
Hva gjĂžr deg glad? - Jeg elsker Ă„ spille for folk, Ă„ gjĂžre folk glade og skape en reaksjon gjĂžr meg glad.
Oppsummer helsa di i en setning: - Jeg er fresh, jeg kan fortsatt gi folk to tette. Neida, jeg er i decent form, hele landet sÄ vel det i 71 grader nord, jeg klatra jo opp fjell og shit.
Hva gjĂžr du hvis du er statsminister for en dag? - Gir jobben videre til en som er bedre egnet enn meg.
Hva vet ikke folk (flest) om deg? - Massevis!
Hva gjÞr du om ti Är? - Holder fortsatt pÄ med musikk og rapper videre, selv om jeg har passert femti.