- Kan ikke skylde på henne
Spillere og trenere nekter å melde seg klare for VM, men utenfor deres kontroll inviterer forbundet til fest.
- PÃ¥ sin plass
Spillere og trenere nekter å melde seg klare for VM, men utenfor deres kontroll inviterer forbundet til fest.
FÃLG ALL FOTBALL LIVE HER!
LIVE! DAGBLADETS FOTBALLSTUDIO
Kort fortalt
Annonsørinnhold
Leddstøtter: âDenstørste feilen
- Ã h, fytti
Bekrefter grep
Mer om
Landslaget
Sammendraget er laget av ChatGPT og godkjent av Dagbladet.
ULLEVAAL STADION (Dagbladet): Med seier mot Estland er det bare syltynn teori som står mellom Norge og fotball-VM neste år.
Men blant spillere og trener er en ting klart: Ingen skal jinxe det.
Ståle Solbakken har allerede satt ned foten for hest og kjerre og et gjensyn med de elleville scenene på Karl Johan i 1993.
Men utenfor spillernes kontroll er et voldsomt rigg satt opp av Fotballforbundet for å gjøre rammen rundt kampen mot Estland ekstra spesiell.
Det blir umulig for spillerne å ikke skjønne at dette er en spesiell anledning.
- Rammen rundt kampen er fra før fantastisk. Alle vet hva som står på spill. Men det å få hele Norges sangfugl til å synge «Ja, vi elsker dette landet» og Kongesangen foran et fullsatt Ullevaal kommer til å bli magisk. I tillegg skal Jørn Lande synge ikoniske «Alt for Norge» fra 1994. Det kan ikke bli bedre enn dette, sa NFFs generalsekretær Karl Petter Løken i en pressemelding.
Men hvordan påvirker dette laget?
Vi kan ikke skylde på Sissel, det må vi håndtere, lo Solbakken på pressekonferansen mandag.
Vi fokuserer ikke så mye på det, vi vet det er en stor kamp og at mulighetene for mesterskap er stor med seier. Vi er nok de kjedeligste i Norge når det kommer til den situasjonen her, jeg skjønner det er mye ståhei rundt, men vi må fokusere på kampene, svarer Kristoffer Vassbakk Ajer.
Duoen dysser altså ned det meste rundt kampen. En som får med seg mer, er derimot Sander Berge, som heller gleder seg stort over rammen som skapes.
- At hun (Sissel Kyrkjebø) skal komme og synge er gåsehudfaktor. Det blir spesielt og man gleder seg litt ekstra, det blir en herlig atmosfære, vi tar det vi får av boost, sier Berge.
Og «Alt for Norge»?
Jeg synes det er en klasselåt, den vinner alltid, flirer Berge.
At det lages litt ekstra rundt en slik kamp, er det noe dere setter pris på?
Ja, er du gæren. Det skapte en fin atmosfære med «Dovregubben». Alle mine kompiser synes det var morsomt. Man må prøve å skape det ekstra trykket og vise at det er en skikkelig fest- og fotbalkveld med intensitet og trykk. Det synes jeg bare er på sin plass, svarer Berge.
Lurer du på hva Berge mener med Dovregubben? Se det her:
Han røper også at han gleder seg til Morten Ramms varslede «Vi er med»-låt. En videreføring av den selvironiske «Vi ække med» fra 2014.
- Jeg synes det var en «banger» og, jeg. Forhåpentligvis kan han synge videre på den låta der om vi gjør jobben. Så får han sørge for at den låta blir det samme, avslutter Berge.
Neste avspark - ett klikk unna
- Norge møter Estland i en avgjørende VM-kvalifiseringskamp på Ullevaal Stadion.
- Fotballforbundet har planlagt en spesiell ramme rundt kampen med Sissel Kyrkjebø og Jørn Lande som musikalske innslag.
- Spillerne, inkludert Kristoffer Vassbakk Ajer, fokuserer på kampen og ikke på arrangementet rundt.
- Sander Berge uttrykker glede over den spesielle atmosfæren som skapes av arrangementet.