Holder stand mot svenskene
Mens grensehandelen skyter i været, driver de norske grensebutikkene så godt de kan.
Holder stand mot svenskene
Mens grensehandelen skyter i været, driver de norske grensebutikkene så godt de kan.
Kort fortalt
Annonsørinnhold
Kjører bare bilfra ett land
Konkurrerer lokalt
- En tredjedel av prisen
Annonsørinnhold
Ladet én gang- kjørte i to uker
Bekymret
Jubler: - Alt blir billigere
- Bare å hamstre
Mer om
Dagligvare:
Nordmenn har grensehandlet for over 8,9 milliarder kroner fra januar til september, en økning på 11 prosent fra i fjor.
SSB rapporterer at forbruket per dagstur har økt, med nordmenn som bruker i snitt 2134 kroner per tur.
Lokale butikker holder stand, men er bekymret for økningen i grensehandelen.
Coop og NHO Service og Handel uttrykker bekymring over økende grensehandel og peker på høye norske avgifter som en utfordring.
Sammendraget er laget av ChatGPT og godkjent av Børsen.
Fra januar til september i år grensehandlet nordmenn for over 8,9 milliarder kroner, ifølge SSB. Det er en økning på 11 prosent fra samme periode i fjor.
- Forbruket på grensehandel øker mer enn antall dagsturer over grensen. Det tyder på at vi legger igjen mer penger på hver dagstur i år i forhold til i fjor, sier seniorrådgiver Guro Henriksen i SSB til NTB.
I løpet av årets første ni måneder brukte nordmenn i snitt 2134 kroner per dagstur til utlandet. Det er i snitt 72 kroner mer enn samme periode i fjor.
Hos Kiwi i Svinesundveien i Halden virker de å ta konkurransen fra Sverige med knusende ro.
- Vi har hatt vekst hvert år siden butikken ble etablert, forteller butikksjef Malin Therese Berger, om butikken som ble startet for vel tre år siden.
Hun forteller Børsen at kundene er både lokale, fra byene rundt, samt fra Sverige, og tenker ikke mye på konkurransen fra andre siden av grensa.
- Vi konkurrerer lokalt, og vi visste jo at Sverige var på andre sida da vi åpnet, poengterer hun, og legger til at de forholder seg til sine kunder, og er godt fornøyde.
Kjøpmann Ketil Mjølnerød ved Rema 1000 Høvleriet i Halden, forteller at omsetningen i butikken hans ligger på samme nivå som i fjor.
- Men om vi sammenligner med da grensa var stengt under covid, så er det en ganske betydelig nedgang, sier han.
Han mener politikerne sitter på nøkkelen, og peker på det høye avgiftsnivået i Norge.
Samtidig er han klar på at konkurransesituasjonen ikke er noe de går rundt og tenker på.
- Det er bare å drive så godt vi kan. Enkelte ting får man ikke gjort noe med.
Hos Coop har de ikke merket store utslag hos sine butikker langs grensa sammenlignet med forrige kvartal, men som Mjølnerød påpeker de at det var stor omsetningsvekst i disse butikkene da grensa mot Sverige var stengt under cornoapandemien.
- Vi er bekymret for at grensehandelen øker, og mener det er utfordrende at Norge allerede i dag har avgifter som gjør det krevende å konkurrere mot dagligvareaktører i Sverige, ser politikk og myndighetskontakt i Coop Norge, Ingvill Størksen til Børsen.
Hun forteller videre at de ønsker seg politiske rammevilkår som gjør det mer attraktivt å handle i Norge.
- Nordmenn i hele landet grensehandler. Ikke bare dem som bor nærmest grensa, sier Størksen.
Også Linda Vist, bransjedirektør for handel i NHO Service og Handel, peker på det norske avgiftsnivået.
🔗 Published by 2 sources - Compare: