«Mesternes mester» dropper omstridt nattest
NRK fjerner den beryktede øvelsen med lysrørene.
Ti nye idrettskjendiser bryner seg i TV-ruta i en ny sesong av «Mesternes mester».
Fortsatt skal deltagerne ut i nattest, men den blir annerledes enn den seerne har fått presentert i de fleste sesongene, melder NRK.
NRK mottok i fjor 98 klager fra seere etter noen av episodene, ifølge NRK.
Kritikken gikk på at høye deltagere hadde stor fordel i lysrør-øvelsen.
Særlig episoden hvor danser Gyda Bloch Thorsen (45) tapte mot fotball-freestyler Tobias «Becs» Brandal Busæt (33), skapte reaksjoner. Thorsen ropte «Jeg har ikke sjans!» da hun ble slått ut.
Også da freestylekjører Johanne Killi (28) tapte mot proffbokser Kai Robin Havnaa (36), kom det inn klager.
Produsent Thor Arne Ulveraker understreker overfor NRK at endringen ikke skyldes klagene alene.
– «Mesternes mester» har jo fornyet nattesten med jevne mellomrom, og vi følte at det var en passende anledning å gjøre det i sesong 17, sier Ulveraker.
Den nye nattesten følger fortsatt prinsippet om å være best i løpet av tre runder, men selve oppgaven er en helt annen.
Målet er å gjøre konkurransen så kjønnsnøytral som mulig, slik at styrke og høyde ikke avgjør.
Hvordan den nye testen foregår, får seerne vite i episode to.
Serien hadde premiere 1. nyttårsdag.
Daniel-André Tande (31): Var død i tre minutter
Aksel Lund Svindal (43) er programleder også i år.
Tilbakeblikk på tidligere nattester – se VGTV:
Les også
🔗 Related Articles (1)
View Graph