- Sivert var død
Einar Hedegart skulle feire jul med Sivert Guttorm Bakken, men måtte i stedet sørge over kameratens bortgang.
Skulle trene sammen:
- Sivert var død
Einar Hedegart skulle feire jul med Sivert Guttorm Bakken, men måtte i stedet sørge over kameratens bortgang.
Skiskytteren som denne sesongen satser fullt og helt på langrenn, uttaler seg om dramaet til Trønder-Avisa.
- Vi gikk tilbake der vi bodde og fikk se en ambulanse utenfor. Da løp vi inn. Vi fikk vite hva som hadde skjedd: Sivert var død.
Det var lille julaften at skiskytter Sivert Guttorm Bakken (27) ble funnet død på sitt hotellrom i italienske Lavaze. Hedegart bodde på samme sted i forbindelse med en forberedende høydesamling før OL.
24-åringen ønsket ikke å uttale seg om saken de første dagene etter Bakkens dødsfall, men setter nå ord på episoden etter å ha fått Trønder-Avisas ærespris.
- Kvelden før lillejulaften avtalte vi å møtes til trening morgenen etter. Sivert kom ikke. Vi trodde han var blitt forsinket.
Hedegart fikk gradvis en fornemmelse av at noe var galt, og seinere fikk han følelsen bekreftet. Han og flere andre kjente ble sittende og prate gjennom hele dagen.
- Det var forferdelig trist, naturligvis, og noen gråt, naturligvis, men vi fikk virkelig kjenne på hvor godt det var å være en gjeng i en sånn situasjon, sier Hedegart.
Han og de norske skiskytterne i Lavaze fikk tilbud om å reise hjem, men Hedegart landet på at det var like greit å bli værende og støtte hverandre i sorgen.
I 2016 vant Bakken to gull i ungdoms-OL, et individuelt og et på blandet stafett. I 2022 tok han sin eneste verdenscupseier. Det skjedde på fellesstart i Holmenkollen.
Bakken har stått på pallen i verdenscupen fire ganger. Han var også høyaktuell til vinter-OL i Italia denne sesongen.
🔗 Published by 2 sources - Compare:
🔗 Related Articles (4)
View Graph