Millionunderskudd for Nora Mørks klubb – skylder på mange graviditeter
Plus
Graviditetene til Nora Mørk og flere andre stjerner pekes på som sterkt medvirkende.
Esbjerg, som også har Henny Reistad og flere andre norske stjerner i sine rekker, opplyser om regnskapstallene på egne nettsider.
Der heter det at fire graviditeter og en korsbåndskade bidro til et underskudd på 3,25 millioner danske kroner i 2024/25. Oppdateringen har fått overskriften «Lykkelige omstendigheter ga veer på bunnlinjen».
Året før var Esbjergs underskudd atskillig mindre: Litt over en halv million danske kroner.
Det betydelig større underskuddet forrige sesong skyldes at klubben i fire tilfeller måtte bruke ekstra lønnsmidler for å finne en erstatter for en gravid spiller.
– Det lavere resultatet skyldes delvis økende utgifter i form av prisøkninger på de fleste produktgrupper og ytelser, delvis at fire av Team Esbjergs spillere ikke var i stand til å spille på grunn av graviditeter, og en femte spiller ble rammet av en korsbåndskade. Fraværet av fem spillere medførte at klubben måtte supplere troppen med fem nye spillere tidlig i 2025, skriver klubben.
Smartembed for https://www.nettavisen.no/api/graff/v1/component/enkel-poll?id=72678
Nora Mørk var blant spillerne som ikke var tilgjengelig. Hun ble mamma for første gang i mai.
Personalkostnadene til Esbjerg økte fra 16,8 millioner danske kroner til 19 millioner.
Kom med alkoholavsløring
Styreleder Bjarne Pedersen sier at klubben har økt prisene på en rekke sponsorprodukter for å sikre høyere inntekter i fremtiden.
I tillegg har klubbens aksjonærer bidratt med tre millioner kroner til selskapet.
I 2024/25-sesongen, som regnskapsperioden dekker, kom Esbjerg på andreplass i den danske ligaen, men vant cupen. Klubben endte på tredjeplass i Champions League.
(©NTB)
🔗 Related Articles (4)
View Graph