- Tviler på at vi kommer tilbake
Folk sto som sild i tønne mens de ventet på skiheisen i Trysil tirsdag.
Melder om totalt kaos i Trysil:
- Timelang kø for hver tur
Folk sto som sild i tønne mens de ventet på skiheisen i Trysil tirsdag.
Fint vær og juleferie pleier å være en god oppskrift for suksess i skibakken. Slik ble det ikke i Trysil tirsdag.
Flere skientusiaster meldte om urimelig lange køer og fullt med folk.
Danske TV 2 omtalte saken først.
- Det var hundrevis av folk som sto i kø i over en time hver gang de skulle opp i skibakken, forteller danske Mads Sønnichsen.
Han er på skiferie i Norge sammen med venner og familie, men tirsdagen ble ikke helt som gjengen fra Danmark hadde håpet på.
- Det var så utrolig mye folk og så lite plass, sier han.
Katja Heyde Lund, en annen dansk turist, beskriver kaosscener.
- Vi har sett voksne mennesker som roper og skriker til barn. Det er fullstendig kaotisk her, sier hun til dansk TV 2.
Hun forteller kanalen at det er første gang hun og familien har tatt turen til Trysil, og at de ikke kommer til å komme tilbake i framtida. Hun sier også at datteren skal ha spurt om de ikke bare kunne levere inn heiskortene og få pengene tilbake.
Ifølge Heyde Lund er det ikke stort bedre på hotellet:
- Ingen kan være ute i bakkene, så hotellet er stappfullt. Det er en skikkelig kjip ferie, sier hun og beskriver driften av anlegget som en «ren pengemaskin».
- Dette er under enhver kritikk. Man burde fått prisavslag.
Ifølge Østlendingen er bare 30 prosent av bakkene i Skistars anlegg åpne på grunn av snømangel. Det har ført til betydelige problemer for turistene som har strømmet til området, om vi skal tro de danske reaksjonene.
Ikke nok snø
Kommunikasjonssjef i Skistar, Maria Kruse, bekrefter at det er været som har gitt dem utfordringer.
- Vi har mange gjester i Trysil og har dessverre ikke kunnet åpne en like stor del av anlegget som vi pleier på denne tiden av året fordi været ikke har vært med oss.
Ifølge henne har de produsert snø så fort det har latt seg gjøre.
- Vi skulle gjerne ha åpnet alle heiser og alle bakker før jul hvis det hadde vært mulig, men vi åpner dem så fort de er klare med tilstrekkelig med snø.
Tips oss!Har du video, bilder eller tips? Send til Dagbladet her eller ring oss på 24 00 00 00.
På spørsmål om det kommer til å bli gitt noen form for kompensasjon til frustrerte skigåere svarer Kruse:
- Vi kommer til å ha rundt 10 prosent lavere heiskortpris de neste dagene og lengre åpningstider.
Kruse håper at værmeldingen er riktig og at det vil bli kaldere de neste ukene.
- Tviler på at vi kommer tilbake
Sønnichsen forteller at han har hørt flere klage over ventetidene mens han selv sto i kø. Selv beskriver han det som «latterlig» å måtte stå «timevis i kø for å kjøre 30 sekunder».
- Du blir jo selvsagt litt frustrert, men det er ikke noens feil. Det er været.
Han understreker at alle han har møtt i køen har oppført seg ordentlig, bortsett fra et fåtall som valgte å snike.
- Vi planla å gå på ski hver dag de sju dagene vi er her. Vi har ikke gitt opp ennå. I morgen skal vi gå veldig tidlig eller utpå ettermiddagen når det ikke er like fullt, sier Sønnichsen.
- Vi er her med venner og familie, så vi klarer å ha det gøy mens vi er her. Men jeg tviler på at vi kommer tilbake.