Får ikke være med
- Det er veldig frustrerende, sier hopptalentet Ingvild Synnøve Midtskogen (18).
Får ikke være med
- Det er veldig frustrerende, sier hopptalentet Ingvild Synnøve Midtskogen (18).
GARMISCH-PARTENKIRCHEN (Dagbladet): Hoppkvinnenes Two Nights Tour er i gang i Garmisch-Partenkirchen i Tyskland.
Fem norske hoppere kvalifiserte seg i kveld til rennet nyttårsaften. Hopptalentet Ingvild Synnøve Midtskogen var den eneste som ikke gjorde det etter 31.-plassen. De 30 beste får hoppe rennet.
- Jeg er ikke helt der jeg skal være, sier Midtskogen, som ligger på 25. plass i verdenscupen.
- Jeg sliter med posisjonen gjennom radien. Jeg kollapser veldig og får ikke brukt beina. Det er veldig frustrerende. Det har ekstremt mye å si. Endringen som skal til er liten. Men jeg sliter med å finne løsningen.
Verdenscupleder Nozomi Maruyama fra Japan vant kvalifiseringen med et hopp på 132 meter. Deretter fulgte Nika Prevc fra Slovenia og Lisa Eder fra Østerrike. Anna Odine Strøm ble beste norske på 5. plass.
- Det var en grei start på uka, sier Strøm til Dagbladet.
De øvrige norske plasseringene var slik:
- Eirin Maria Kvandal - 8
- Gyda Westvold Hansen - 14
- Heidi Dyhre Traaserud - 17
- Silje Opseth - 18
Two Nights Tour er en halv hoppuke for kvinnene. 1. januar er det renn i Oberstdorf. Da får Midtskogen en ny mulighet.
Håpet er å få til en fullverdig hoppuke neste år. Det vil si på de samme stedene som herrenes hoppuke - Oberstdorf, Garmisch-Partenkirchen, Innsbruck og Bischofshofen.
- Jeg tror det ikke før jeg får se det, sier Opseth til Dagbladet.
- Jeg har hørt ryktene svirre i mange år. Men nå skal de få flomlys i hoppbakken i Innsbruck. At de ikke har hatt det har vært blant grunnene til at vi ikke har fått være med. Sånn sett er det lovende.
- Føler du at østerrikerne har holdt litt tilbake?
- Ja, de har ikke vært lengst framme i skoen når det gjelder utviklingen av kvinnehopp. Vi har for eksempel ennå ikke hoppet et storebakkerenn i verdenscupen i Østrerrike, påpeker Opseth.
Strøm sier:
- Vi får se hvordan det blir neste år. Vi trenger vel ikke å tro på det før vi står der.
- Hvorfor er det slik at østerrikerne tilsynelatende trenger litt tid?
- Jeg vet ikke. De har vært negative til skiflyging også. Men det har vi hatt stor glede av. Vi har vist at vi kan hoppe langt på ski, sier hun.
I herrenes kvalifisering i Oberstdorf søndag kom det 16 000 tilskuere. I kveld var det kanskje rundt 500 på sletta i Garmisch-Partenkirchen.
Rennet nyttårsaften starter klokka 13.00.