Nedslående tall: Nesten tomt
Folk fisker det de kan før forbudet i Oslofjorden trer i kraft. Det får forskerne til å reagere.
Nullfiskesoner fra januar 2026:
Nedslående tall: Nesten tomt
Folk fisker det de kan før forbudet i Oslofjorden trer i kraft. Det får forskerne til å reagere.
Kort fortalt
- Forskere fra NMBU merket hummer i Oslofjorden i desember, men fant få i områder med lovlig fiske.
- Årets hummerfiske var hardere enn vanlig, til tross for reduserte teiner per fisker, ifølge professor Thrond Oddvar Haugen.
- Regjeringen innfører nullfiske i tre store områder i Oslofjorden fra 2026 for å beskytte økosystemet.
- Professor Haugen mener marint vern fungerer, men understreker behovet for klare regler som kan håndheves.
Sammendraget er laget av ChatGPT og godkjent av Dagbladet.
DRØBAK (Dagbladet): I desember har Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) merket hummer i Oslofjorden, slik de har gjort to ganger årlig siden 2020.
250 av disse ble raskt hentet opp fra dagens hummer-vernesoner, der tilstanden for hummeren er bra.
Jobben ble langt vanskeligere i områdene som hadde lovlig hummerfiske i oktober og november i år.
Her fikk forskerne bare opp 28 hummere til merking, til tross for et stort antall ruser i fjorden.
- Det var nedslående resultater, og likner ikke på noe av det vi har sett i de tidligere åra. Årets hummerfiske har vært mye hardere enn vanlig - og dette skjer til tross for at fiskerne kun har hatt lov til å bruke fem teiner hver i år - mot ti tidligere, sier Thrond Oddvar Haugen, professor på NMBU, til Dagbladet.
- Tatt rubbel og bit
I Oslofjorden har det vært en rekke hummerfredningsområder de seinere åra.
Fra 1. januar 2026 blir reglene enda strengere:
Regjeringen innfører nullfiske i tre store områder i Oslofjorden, som blant annet betyr totalstopp for hummerfiske.
Håpet er at fiskeforbudet kan redde økosystemet og sårbare arter, som både hummer og torsk.
- Under hummerfisket får man lov til å fange hannhummer mellom 25-32 centimeter, i tillegg til hunner uten rogn i samme størrelse. Nå så vi knapt noen hunner med rogn, så det virker som at folk har tatt rubbel og bit, sier professoren.
- Siste sjanse
Forskerne la ut teiner i to områder hvor det var lov å fiske hummer i høst: Rett utenfor Drøbak og ved Askholmene, som ligger øst for Håøya.
- Ved Askholmene fikk vi fem hummer totalt. Jeg tror vi fikk tre hummer der totalt. Vi fisket med 20 teiner - i hundre teinedøgn - og fikk nesten ikke noe. Antall hummere var også svært lavt utenfor Drøbak, sier Haugen.
Utenfor Drøbak fikk forskerne 23 hummer, som er drøyt 30 prosent i forhold til det de vanligvis får.
- Det virker som at en del fiskere har villet bruke siste sjanse til å raske med seg alt - sånn at de fisket fjorden ren før forbudet startet.
- Vern fungerer
Professoren viser til at erfaringer fra Østersjøen i Sverige og andre land viser at marint vern og nullfiskeområder fungerer.
- Dessverre er det sånn at vi må ha klare regler som er lette å håndheve. De fleste følger reglene, men det finnes alltid noen som tar seg til rette, sier han.
I dagens hummer-verneområder i Oslofjorden var antallet hummere bra. Som viser at vernet der virker, ifølge professor Haugen.
- Vår hummerkartlegging og merking viser at vernet virker - og blir respektert. Folk våger ikke fiske i verneområder fordi de vet at folk følger med - og at de melder inn om noen bryter reglene, sier han og legger til:
- Nettopp det er hovedgrunnen for at vi går for nullfiske i indre Oslofjord. Om du blir stoppet, kan du ikke bare si at du var ute for å fiske makrell eller krabbe - eller annet som er lov. Da slipper vi det. Fra 1. januar vil alle se om noen bryter fiskereglene.