Fikk sjokkbeskjed: - Du er ikke norsk
Kenneth (30) er født og oppvokst på bygda i Innlandet. Da beskjeden fra politiet dumpet ned i innboksen, skjønte han ingenting.
Fikk sjokkbeskjed: - Du er ikke norsk
Kenneth (30) er født og oppvokst på bygda i Innlandet. Da beskjeden fra politiet dumpet ned i innboksen, skjønte han ingenting.
Må søke om statsborgerskap
Annonsørinnhold
Leddstøtter: âDenstørste feilen
Fikk sjokkbeskjed
Forskere: La barna bli skitne
Mistet statsborgerskapet
- Utrolig rart
Krevende prosess
Eldgammel legende-øy: Har gjort funn
Kan ikke reise utenlands
Norsk alkoholstudie ryster: - Overraskende
Mer om
- Det var helt merkelig. Jeg visste ikke hva jeg skulle tenke.
Det sier Kenneth Byfuglien til Dagbladet.
For litt siden fikk 30-Ã¥ringen fra Dokka en merkelig beskjed fra politiet:
- Jeg fikk melding i Digipost om at jeg ikke er norsk - og at jeg måtte levere inn passet mitt!
Kenneth, som er født i Etnedalen i Innlandet - og som siden har bodd på Dokka - sier det var en spesiell beskjed å få.
- Det er klart det er rart. Jeg er jo norsk, og har tross alt norsk navn!
Etnedølingen forteller at han har reist til utlandet med sitt norske pass flere ganger, helt uvitende om at passet var ugyldig. Han har dessuten jobbet på den lokale Rema 1000-butikken på Dokka i flere år, og ellers levd livet som en helt vanlig nordmann.
Men på papiret er han altså ikke norsk, så om et par dager skal han på politistasjonen for siste papirarbeid før han kan få egnet statsborgerskap.
- Jeg har sendt inn selve søknaden, også håper jeg det går fort, sier Kenneth blidt.
Oppland Arbeiderblad omtalte saken først.
Selv om meldingen fra politiet kom brått og uventet, er det ikke første gang Kenneth får høre at han ikke er norsk. Allerede i 2013 luktet han lusa på gangen, da han som 18-åring skulle stemme ved valg.
I stemmelokalet fikk han beskjed om at navnet hans ikke sto på lista. Og ved videre undersøkelser, fant han svaret på hvorfor:
Kenneth Byfuglien er polsk (!)
30-åringen, som innrømmer at han ikke kan et kløyve ord polsk, sier til Dagbladet at han absolutt føler seg «helt norsk», og at han ikke har noen tilknytning til Polen, utover at moren hans ble født der. Og det er der forklaringen på mysteriumet ligger:
Da Kenneth ble født, hadde nemlig moren fått norsk statsborgerskap, mens han selv ble oppført som polsk. Hvorfor det skjedde, vet han ikke - og han har heller ingen å spørre, da begge foreldrene er døde, forteller han.
I 2016 var Kenneth ung voksen, og søkte norsk statsborgerskap, som han fikk innvilget etter kort tid.
Det han imidlertid ikke fikk med seg, var at han da skulle ha sagt fra seg sitt polske statsborgerskap innen to år.
Det var nemlig ikke lov å ha dobbelt statsborgerskap i Norge på denne tida, og for å få beholde sitt norske, skulle han ha sagt fra seg det polske.
I 2018 skal det ha blitt sendt en melding til Kenneth om at han måtte levere inn sitt norske pass, siden han ikke hadde oppfylt dette kriteriet. Men den meldingen fikk han aldri, mener han:
- Jeg må i så fall ha oversett den, sier 30-åringen, som mistet sitt norske statsborgerskap samme år, uten å være klar over dette.
à ra gikk, og Kenneth levde helt uvitende om at han juridisk sett bare har vært norsk i to år.
Han reiste på flere utenlandsturer, og ofret ikke opprinnelse og statsborgerskap én tanke - helt til han fikk en ny melding fra politiet i år, nesten et tiår etter den første.
Nok en gang fikk han høre at han var polsk, noe han nå visste - men denne gangen at han er utelukkende polsk. Altså ikke norsk i det hele tatt.
Kenneth beskriver det hele som en spesiell opplevelse. Han forteller at han har vært i Polen én gang som femåring, men at han bare føler på tilhørighet til Norge.
- Det var rart å gå gjennom noe sånt igjen. Jeg vet at jeg har noen slektninger der nede, men de snakker bare polsk og jeg kan ikke språket, forklarer han.
Kenneths oppsiktsvekkende historie har fått flere til å løfte på brynene.
- Hehe, jeg kan jo trygt si at folk synes dette er meget spesielt, men alle sier at de håper det løser seg, sier Kenneth til Dagbladet.
Han forteller at prosessen med å bli norsk er noe tidkrevende, og den siste tida har han fått hjelp av stiftelsen Rettferd på Dokka. Stiftelsen gir støtte i forbindelse med brevskriving, søknader eller annen kontakt med norsk forvaltning.
De har hjulpet meg med alt av papirarbeid som må i orden for å søke om å bli norsk igjen, sier Kenneth, som forteller at han nå er godt på vei til å bli nordmann på papiret (på ny).
Et av de siste skrittene er å få en politiattest. Timen er allerede bestilt, så snart er alt i boks, fortsetter han.
à ikke være norsk har ingen stor innvirkning på Kenneths hverdag. Han går på jobb som før og bankkortet hans fungerer som ellers.
- Men jeg kan ikke stemme ved valg, og så kan jeg ikke dra utenlands, forklarer han.
Han er imidlertid usikker på hvor lang tid det tar å «bli» norsk - og skulle det friste å reise over grensa, har han et ess i ermet: