- Forferdelig å se
Tennisverden reagerer etter showkampen hvor verdens beste kvinnelige spiller, etter manges mening, ble ydmyket.
Tennis
- Forferdelig å se
Tennisverden reagerer etter showkampen hvor verdens beste kvinnelige spiller, etter manges mening, ble ydmyket.
- Sabalenka–Kyrgios – det mest nedslående, dårlig iscenesatte, utnyttende, livløse, feilbehandlede, dårlig vurderte og halvhjertede stykket sport jeg har sett på lenge, skriver Daily Mails sportskommentator Oliver Holt på X.
Søndag kveld ble den kontroversielle showkampen mellom verdens beste kvinnelige tennisspiller, Aryna Sabalenka, og Nick Kyrgios, som ligger på 672. plass på herrenes rangliste, spilt.
Kampen, kalt «Battle of the Sexes», ble spilt i Dubai med et kraftig endret regelsett. Sabalenkas banehalvdel var ni prosent mindre enn Kyrgios', og det ble kun spilt med én serve.
Til tross for dette vant Kyrgios 6-3, 6-3 i to strake sett.
Kritikken har vært massiv både før og etter kampen. Den britiske storavisa The Guardian har kalt det et ubehagelig sirkus.
TV 2 Danmarks tenniskommentator Peter Bastiansen er krystallklar i sin dom.
- Når man lager det her showet med to spesielle personligheter og med det regelsettet, så er det jo en sirkusforestilling. Det hører ingen steder hjemme, for man utstiller jo kvinner som den svake part, hvilket de på ingen måte er, sier han til BT.
Han mener kampen er ødeleggende for tennissporten.
- Hvis det hadde foregått på normal måte i en kamp av tre sett med like vilkår, så hadde mannen jo vunnet 100 av 100 ganger. Ikke nødvendigvis fordi mannen er en bedre tennisspiller, men fordi fysikken og de biologiske faktorene gjør at en kvinne ikke ville hatt en sjanse. Man kan slett ikke sammenligne dem.
Også internasjonale eksperter river kampen i filler på sosiale medier.
- Alt var dumt, dårlig og alle tapte til slutt på dette, skriver tennisreporter Ben Rothenberg på X.
Den anerkjente portugisiske tennisjournalisten José Morgado er heller ikke imponert.
- Den her banen er jo helt forferdelig å se på TV, skriver han og sikter til beslutningen om å gjøre Sabalenkas banehalvdel mindre.
Selv har Sabalenka slått tilbake mot kritikken, hun mener seg ikke ydmyket:
- Jeg forstår ikke hvordan folk kan finne noe negativt med denne kampen. Jeg spilte god tennis og det var underholdende. Ja, han vant, men det var en jevn kamp som var interessant å se. Det øker fokuset på tennis og store stjerner kom for å se dette. Vi fikk mer oppmerksomhet rundt sporten, vi vil hjelpe sporten å vokse og vise den fra en annen side, sa hun selv på en pressekonferanse etter kampen.
Kyrgios har også irritert seg over negativiteten:
- Dette er en av de mest omtalte kampene i sport det siste halvåret. Alle som har hatet på dette har sett på, de elsker dette. Jeg mener det er et steg i riktig retning. Hun beviste at hun kan konkurrere med en spiller som har slått de fire beste herrespillerne gjennom tidene, sa han på pressekonferansen i etterkant.