«Adlyd gud eller dra til helvete»
Tidligere medlem Kim André tar oss med på innsiden av den kontroversielle menigheten Sannhetens ord.
Lukket menighet:
«Adlyd gud eller dra til helvete»
Tidligere medlem Kim André tar oss med på innsiden av den kontroversielle menigheten Sannhetens ord.
- Jeg vil lese et romerbrev for dere. Et brev fra Paulus.
«Jeg hilser dere alle i Røyken.» Eller var det Roma det sto?
Pastor Bent Gabrielsen kikker opp fra den sorte lærboka foran seg. Det summer i lav latter fra benkene, et tredvetalls medlemmer har møtt opp denne søndagen til gudstjeneste i den omstridte menigheten Sannhetens Ord Bibelsenter.
De er middelaldrende og tenåringer, unge voksne og eldre.
Alle sitter med den samme lærboka i fanget.
Kvinnen ved siden av meg noterer bibelvers og fraser fra pastoren med sirlig skrift. De snakker om det «gode budskap», evangeliet og guds kraft. Om å bryte ned murer mellom mennesker og menigheter.
Pastor Bent i rutete skjorte og jeans, og med Apple Watch på armen.
Det virker uskyldig nok.
Har de endret seg i etterkant av «Under Guds Øye», TV2-dokumentaren som i 2024 trakk en kontrollerende, lukket menighet fram i lyset?
Serien handlet om Sannhetens Ord, en karismatisk frimenighet der tidligere medlemmer fortalte om streng kontroll, sosial isolasjon og ledere som hevdet å snakke direkte med gud.
Eller har de endret seg akkurat i dag, fordi de vet at det er journalister til stede?
Vi vet ikke.
Sannhetens Ord Bibelsenter ønsker ikke å gi en kommentar til Dagbladet. De skriver i en e-post at de er lei av medieoppmerksomheten, at de håper vi respekterer det.
Hjemmesiden deres er ribbet for informasjon. Med unntak av et enkelt bibelvers, gir de ikke annen informasjon enn e-postadresse og bankkontonummer.
Dessuten har de byttet adresse:
Bygningen i Slemmestad som i 2003 ble utsatt for et bombeangrep av et tidligere medlem, har blitt byttet ut med en hvit murbygning like overfor togstasjonen i Røyken sentrum. Vegg-i-vegg med en hundefrisør og et begravelsesbyrå.
På innsiden kan vi skimte stolbein og flakkende stearinlys. Døra er hvit, uten skilt og ringeklokke. Persiennene, trukket ned.
Likevel slipper de oss inn når vi banker på døra klokka seks, søndag kveld.
Pastor Bent smiler til forsamlingen:
- Det er godt. Å sukke til herren og vite at han er der, han hører oss og han svarer oss. Det er fantastisk.
I TV2s dokumentar var han én av fire ledere i den lukkete menigheten - som mange mente var en sekt, som skal ha utøvd streng kontroll. Som snakket i tunger oppe fra talerstolen, og som skal ha krevd lydige og formbare medlemmer.
Nå legger han fra seg mikrofonen, inviterer medlemmene til å ta ordet, lette hjertet sitt eller bare be. Vi sitter i en lang stillhet. Det knitrer i løvtynne bibelsider, summer i hviskende «Jesus Kristus» fra forsamlingen.
Og vi kommer tilbake til det, denne første tanken:
Har de endret seg?
To og en halv time unna, i Kviteseid i Telemark, sitter Kim André Aasgard og kona Katarina foran skjermen på Teams. Kim var medlem av Sannhetens Ord i 25 år. Som tenåring brøt han all kontakt med foreldrene sine. Det var menighetens ønske, hevder han.
- Lederne er utrolig gode til å snakke for seg. De er trent opp i å snakke med media. Det er en grunn til at de ble ledere, sier han til Dagbladet.
Nylig ga Kim ut boka «Sekten som styrte livet mitt».
I den lukkede menigheten fantes det bare én vei å gå, skriver han:
«Adlyd gud eller dra til helvete».
Kim vokste opp i en tilsvarende karismatisk menighet, der tungetale, lovsang og bønn også sto sterkt. Gudstjenestene var uformelle. Båndene i menigheten, tette.
Mye var likt som i Sannhetens Ord – men budskapet var liksom sterkere, synes han.
Ryktene som svirret, at de kontrollerte medlemmene sine og isolerte dem fra omverden, virket heller ikke avskrekkende på ham: De var radikale, på en måte. Det ble dem mot verden.
Kim var 15 år og på leting.
- Vi skulle bli de perfekte kristne. Den perfekte menigheten. Derfor måtte alt gå via ledelsen. Vi ble fortalt at de hørte fra gud på vegne av oss. Hvis du tror på gud, og de sier at de hører fra ham ... Da er det lurt å gjøre som de sier.
For å bli «perfekte», måtte de legge egoet sitt til side, og ta rådene fra ledelsen. Det kunne være generelle råd, forteller han.
Som å stå opp tidlig på morgenen. Eller se mindre på TV.
- Det lå ofte mye sannhet i det, det er jo lurt å stå opp tidlig. Men det ble etter hvert en slags militær standard over det.
Kona hans Katarina fikk ofte høre at hun burde snakke mer.
- De hadde et bilde av hvordan et perfekt menneske skal være. Hvis du var for introvert, var det ikke bra. Hvis du var for ekstrovert, måtte du roe deg ned.
Hun husker telefonene han fikk i etterkant av møtene: At hun satt feil på stolen, at hun lo for høyt eller snakket for lite.
- Ikke ha henda i lomma. Ikke sitt så henslengt. De blandet seg opp i alt mulig. Det kjentes ut som jeg fikk en telefon fra gud om at jeg må skjerpe meg.
Er menneskene rundt oss en del av det mange vil si er en sekt? Lenger inn på benken sitter en eldre mann med håndflatene opp og øynene lukket, de synger med høye toner:
I love you, lord
And I lift my voice
To worship you
Det var sånn Kim satt, under en av prekenene til pastor Bent, da han som tenåring ble kjent med Katarina. Han tenkte det allerede da, sier han:
«Hun skal jeg gifte meg med.»
Men først måtte det gjennom en av lederne i menigheten, hun som ble kjent som «profetinnen»:
- Alt skulle gjennom henne. Spesielt noe så viktig som å finne seg en kone. Vi fikk høre at profetinnen snakket direkte med gud, så hvis hun sa nei til oss, hadde det ikke blitt noe av.
«Profetinnen» er ikke her på gudstjeneste denne søndagen, ble avsatt i 2021, like før medlemsmassen begynte å kollapse. I etterkant har lederne lagt mye av skylda over på henne for kulturen som utviklet seg innad i menigheten, ifølge Kim og Katarina.
- De har ikke kommet med en unnskyldning. Eller svart for seg i etterkant av TV2-serien. Det er riktig at det var henne som sto for mye av kontrollen, sier Kim.
- Men hun hadde fire pastorer bak seg.
Ifølge Kim og Katarina var det «profettinnen» som bestemte når og hvor de fikk møtes, og helst skulle de vente til kvelden etter bryllupsnatta med å ha sex for første gang.
I boka forteller Kim om å ha blitt satt på «onaniterapi»:
Hver gang han fikk lyst til å onanere, måtte han sende en SMS eller ringe til en av pastorene, hevder han.
- Hva hadde skjedd hvis du nektet å gjøre som de sa?
- De andre i ledelsen hadde fått beskjed. Vi hadde blitt stengt ute og mistet alt det sosiale, hevder han.
Dette er viktig: Omsorgen og kjærligheten de fikk fra menigheten, fellesskapet de hadde rundt seg. Alt hadde blitt borte.
- Hvis man ble syk, kom de hjem til oss med mat. Trengte vi barnevakt, ordnet ledelsen opp. Hvis vi skulle flytte, kom de for å hjelpe til med å rydde og vaske, forteller Kim.
Hele menighetens maskineri ble satt i gang.
- Men det var betinget kjærlighet. Hvis jeg ikke gjorde som de sa så ...
Veien ut av det ble like lang som veien inn. Det startet i det små. Litt flere jobbreiser, litt flere valg tatt uten å sjekke innom ledelsen. I 2021 meldte Kim seg offisielt ut av Sannhetens Ord Bibelsenter.
Når kvelden faller på i Røyken, sitter forsamlingen i stillhet. Det har ikke vært noe tungetale i kveld, ingen strenge ord.
Men likevel. Det er en spesiell stemning her.
Hvisking som kommer fra tilsynelatende ingensteds, som sprer seg i rommet så vi kikker oss over skuldra:
«Jesus Kristus».
Den synlige gleden til de som holder mikrofonen. De deler små bibelvers med hverandre, snakker om takknemlighet og gode budskap.
«Er det ikke fint?» sier de og smiler.
«Jeg ville bare dele det med dere. Synes det var så stilig.»
Er det noe kunstig over det hele? Eller er det egne fordommer som kommer til syne, uvitenhet og et forsøk på å finne noe gladkristent her inne? Vi vet ikke.
Det vi vet er hva tidligere medlemmer har fortalt om tida si i Sannhetens Ord.
I 2021 startet menigheten en opprydningsprosess. Én av pastorene trakk seg, sammen med rundt halvparten av medlemmene. Ledelsen har tidligere uttalt overfor TV2 at menigheten har vært gjennom en vanskelig og krevende tid:
- Det er saker vi burde ha tatt tak i på et mye tidligere tidspunkt. Det skal være trygt og godt å være med i et menighetsfellesskap. At man ikke har erfart det slik, er noe vi er oppriktig lei oss for.
Dagbladet har forelagt uttalelsene overfor Sannhetens Ord Bibelsenter. De ønsker ikke å gi oss en kommentar, men var klar over at det var journalister tilstede under gudstjenesten.