- Det er tungt og vanskelig
For Aurora Gude byr juletida på både sorg og savn.
Aurora Gude:
- Det er tungt og vanskelig
For Aurora Gude byr juletida på både sorg og savn.
I samarbeid med
Influenser Aurora Gude er én av mange nordmenn med et anstrengt forhold til jula. Når julestria står på for fullt kan vonde minner fort blusse opp.
- Jeg syns det er vanskelig, fordi det er så mye følelser, forteller Gude til Dagbladet.
Hun forteller at julesorgen inntraff for fullt midt i desember da hun skulle på butikken, og gikk forbi et barnekor som sang under en julegrantenning.
- Alle barndomsminnene flommet opp. De sto og sang en julesang som jeg også sang, med lykt i henda, når jeg var liten og pappa var syk, forteller hun og utdyper:
- Det er tungt og vanskelig.
Gude mistet faren sin til lungekreft da hun bare var ti år gammel. For to år siden fortalte hun at faren var veldig syk den siste jula han var i live, og at savnet derfor ble ekstra sårt under høytida:
- Faren min var en person som alltid gjorde alt han kunne for å gjøre høytida spesiell. Han bygde opp spenningen og stemningen hver eneste dag før jul, og tok oss med aking, julegrantenning, julegavehandel, ga oss hundre gaver under treet og snakket om fyrverkeriet til nyttår i flere uker før. Lista er uendelig.
Samtidig så signaliserer jula også håp, kjærlighet og tro, understreker Gude:
- Det må jeg bare omfavne. Alt stammer jo fra kjærlighet. Savn og sorg er jo også kjærlighet.
Hun forteller at hun lett kan kjenne på ensomhet. Spørsmål som «hvorfor har ingen ringt meg?» kan lett dukke opp i jula. Derfor tenker hun at det er viktig å ta initiativ og ansvar selv, for å få en fin høytid.