Siste innspurt: - Starta i dag
Er du ikke ferdig med julegavene ennå? Eller har du kanskje ikke begynt? Fortvil ikke - du er ikke alene.
Lillejulaften
Siste innspurt: - Starta i dag
Er du ikke ferdig med julegavene ennå? Eller har du kanskje ikke begynt? Fortvil ikke - du er ikke alene.
Kort fortalt
Oslo City opplever stor pågang med over en million besøkende forventet i desember, ifølge senterleder Elisabeth Lohk.
Christoffer Sire fullførte julegavehandelen på rekordtid, til tross for en travel hverdag uten julestemning.
Tommy Heimdal og Juan Andres Steen Hernandez er nesten ferdige med julegavene, og julestemningen bygger seg opp.
Vinmonopolet solgte 1,2 millioner liter i går, og forventer en av årets største salgsdager på lillejulaften.
Sammendraget er laget av ChatGPT og godkjent av DinSide.
- Nå er det travelt. Siste innspurt før den store dagen, sier Elisabeth Lohk, senterleder på Oslo City, til Dagbladet som møter henne på kjøpesenteret i hovedstaden i 12-tida fredag.
Mandag var deres beste dag hittil i jula. Hun er derfor spent på hva lillejulaften bringer.
- I går var en kjempestor dag for oss, med nesten 60 000 besøkende, opplyser Lohk.
Til sammenlikning har Oslo City i snitt 35 000-40 000 besøkende på en vanlig dag.
- Vi forventer å ha over en million besøkende i løpet av desember, sier senterlederen.
Ferdig på en time
- Jeg må finne tre gaver på en halvtime, sier Christoffer Sire.
Han går veldig raskt og bestemt når Dagbladet møter han på Oslo City i 13.30-tida tirsdag.
- Jeg starta med julegavehandelen i dag og planlegger å bli ferdig i dag også, men det kan hende jeg må innom en butikk i morgen også.
Sire forteller at han har jobbet hele jula og at han egentlig jobber i dag også.
Han har derfor ikke kjent noe særlig på julestemning, men er likevel fornøyd med lillejulaften.
- Jeg hadde satt av en halvannen time til å finne ti gaver, pluss reisevei, og hadde veldig flaks da jeg fant fem gaver på ett sted. Nå har jeg kjøpt alle ti julegaver og har til og med 20 minutter igjen av tida jeg hadde satt av.
Godt i gang
Dagbladet treffer på kompisene Tommy Heimdal og Juan Andres Steen Hernandez, som er godt i gang med siste innspurt på julegavene.
- Vi blir ferdige i dag, forteller de.
På spørsmål om de kjenner på julestemning, forteller de at det har begynt å bygge seg opp.
- Det kunne ha snødd litt, men det hjalp å se «Love Actually» på kino, bake cookies og høre på julemusikk med samboeren min, forteller Heimdal.
Sikret seg «limited edition»-varer
På Vinmonopolet treffer vi også fotograf Marian Jade, som nettopp har gjort siste innspurt med julegaver til kundene sine.
- Jeg er superstressa, sier hun.
Jade er på polet for å handle inn julecider.
- Den er «limited edition» og det var bare fem stykk igjen her på Oslo City.
Hun er fornøyd med å sikre seg tre av fem gjenværende flaskene, og forteller at hun har begynt å få litt julestemning.
- To av dem skal gis bort i gave, også skal jeg ha en selv.
- Bra trøkk
- Vi solgte 1,2 millioner vareliter i går, forteller Jens Nordahl, som er presseansvarlig ved Vinmonopolet, til Dagbladet.
De antar å selge rundt en million liter med edle dråper på lillejulaften.
- Dagen i dag blir nok en av årets største, kanskje den nest største, sier Nordahl.
Butikksjefen på Vinmonopolet ved Oslo City, Tonje Haugen, beskriver dagens stemning som roligere enn gårsdagens.
- Det er ofte ganske bra trøkk gjennom desember. På lillejulaften pleier det å være trøkk til klokka 16-17, så skal folk hjem og pynte til jul, forteller hun til Dagbladet.
Historisk sett er 22. desember den største dagen for Vinmonopolet.
- Vi merker at folk kjøper litt mer enn vanlig. Det er nok både gaver og noe til seg selv ettersom at vi holder stengt i jula, sier Haugen.