Holte om avgangen: - Skuffende
Hans Christian Holte sier at han ikke hadde noe annet valg enn å trekke seg som Nav-sjef, og kaller det et skuffende utfall.
Holte om avgangen: - Skuffende
Hans Christian Holte sier at han ikke hadde noe annet valg enn å trekke seg som Nav-sjef, og kaller det et skuffende utfall.
Annonsørinnhold
Kjører bare bilfra ett land
Visste det allerede her
- Bare ett alternativ
Annonsørinnhold
Fast jobb på 24 timer- trengte ikke å sende søknad
Avkrefter «fallskjerm»
Bekrefter: Blir kontrollsak
Mer om
- Jeg har hatt samtaler med statsråden de siste ukene, og gjennom de samtalene har det blitt tydelig at hun ikke lenger har tillit til meg som Nav-direktør, sier Holte til Dagbladet, etter at det ble klart at han får sparken og går av med umiddelbar virkning.
Bakteppet er en rapport fra Riksrevisjonen som viser at Nav i fjor utbetalte 2,3 milliarder kroner uten å kontrollere fakturaene, samt flere saker som peker på mangelfull internkontroll.
Blant annet har det ifølge Riksrevisjonen vært manglende loggføring i IKT-systemer som til sammen forvalter 475 milliarder kroner.
Dette førte til at arbeids- og inkluderingsminister Kjersti Stenseng (Ap) ikke lenger hadde tillit til ham som leder.
Hvordan vil du beskrive denne prosessen?
Jeg opplever at det har vært en ryddig prosess, der statsråden har ønsket å sette seg inn i situasjonen med disse loggene, og også det at vi på et tidspunkt ga informasjon som vi trodde var riktig, men som ikke viste seg å være det.
Så slik sett har det vært en ryddig prosess, etter min vurdering - om enn med et skuffende utfall.
Holte mener at han ikke hadde noe annet valg enn å trekke seg.
Når en statsråd uttrykker manglende tillit til en toppleder i staten, da er alternativet egentlig bare ett valg - og det er å trekke seg.
Men mener du selv at du burde ha fått beholde jobben?
Jeg hadde personlig ønsket å fortsette i jobben og også rydde opp i den feilsituasjonen som er beskrevet. Men jeg tar selvsagt statsrådens konklusjon til etterretning og trekker meg på bakgrunn av den.
Er Nav et for stort system til å ha kontroll på alle deler av virksomheten?
Jeg opplever at Nav er en stor og kompleks organisasjon, men som virkelig er i positiv utvikling. Ja, det skjer feil - det ser vi i dag. Ja, det finnes brukere som ikke opplever det gode møtet med Nav. Det tar jeg på alvor. Men jeg mener virkelig at det er en positiv utvikling, så nettopp derfor skulle jeg veldig gjerne fortsatt.
Holte skal nå gå over i en ny stilling i staten, men er sparsom med detaljer om hvilken.
Hadde jeg kunnet si noe om det, så hadde jeg gjort det, sier han.
Er det slik at du skal jobbe i staten i den perioden du får lønn, eller kan du bruke den tiden på andre ting?
Jeg skal jobbe i staten i den perioden jeg får lønn - fram til august 2026.
Hvilke eventuelle Nav-programmer kunne hjulpet deg i den situasjonen du da kommer til å befinne deg i?
Det er sikkert ganske mange, tenker jeg. Jeg vet jo at vi har veldig mange gode initiativer. Nå er det slik at jeg har tro på at jeg skal kunne finne noe viktig å bidra med framover også. Jeg har et stort samfunnsengasjement og vil gjerne fortsette å bruke det i en annen stilling - selv om jeg aller helst skulle fortsatt.
Til slutt avkrefter Holte at han får noen form for «fallskjerm» på vei ut.