To klatrere døde
To klatrere mistet livet etter å ha falt fra Aoraki, også kjent som Mount Cook, som er New Zealands høyeste fjell.
To klatrere døde
To klatrere mistet livet på Aoraki, også kjent som Mount Cook, som er New Zealands høyeste fjell.
Kort fortalt
Annonsørinnhold
Barna blirsittende i timevis
Forsvant brått: Frykter tragedie
Mer om
New Zealands høyeste fjell
Sammendraget er laget av ChatGPT og godkjent av Dagbladet.
De to klatrerne var en del av en gruppe på fire som forsøkte å bestige fjellet Aoraki, også kjent som Mount Cook, som rager 3724 meter over bakken.
De to andre i gruppen kom uskadd fra hendelsen og ble reddet med helikopter tidlig tirsdag morgen, etter at de kontaktet nødetatene kvelden før.
Timer seinere fant redningsmannskapene likene av de to omkomne klatrerne, som fortsatt var festet sammen med klatresele. Myndighetene jobber nå med å få ned likene fra fjellet, melder BBC.
Ingen av klatrerne er offentlig identifisert, men ifølge det newzealandske mediehuset Stuff er en av de omkomne en kjent og internasjonalt anerkjent fjellguide.
Fjellet er populært blant erfarne klatrere og regnes som teknisk krevende på grunn av sprekker, skredfare, isbreer i bevegelse og omskiftelig vær.
For nesten et år siden forsvant tre klatrere fra USA og Canada på fjellet. De ble til slutt erklært døde etter flere dagers leting, selv om likene deres aldri ble funnet.
Siden begynnelsen av forrige århundre er det registrert mer enn 240 dødsfall på fjellet. Knapt en klatresesong går uten minst ett dødsfall, ifølge den newzealandske alpinklubben ClimbNZ.
Fjellet ligger på den sørlige av New Zealands to hovedøyer, et området kjent som the Southern Alps. Ved foten av fjellet ligger et populært turismål med samme navn.