Som lojal supporter i hele mitt voksne liv
Sesongens siste hjemmekamp er spilt for nesten tomme tribuner og det er bare en kamp igjen av marerittsesongen 2025.
MFK 2025
Les ogsÄ:
Klar beskjed fra supportere: â Kaos!
Sesongens siste hjemmekamp er spilt for nesten tomme tribuner og det er bare en kamp igjen av marerittsesongen 2025.
Kjell Arne NygÄrd
Du leser nÄ et leserinnlegg. Det uttrykker innsenderens mening.
Som lojal supporter i hele mitt voksne liv, har jeg stÞttet klubben av hele mitt hjerte og mang en gang forsvart de, nÄr uroen har herjet blant supporterne.
Men nÄ er det pÄ tide at klubbledelsen vÄkner. «Alle» andre har nÄ innsett at trenersparkingen etter cupfinalen i 24 var feil. Jeg har tidligere hatt innlegg der jeg har lansert teorien om at slitasje grunnet mange sesonger med Europaspill og manglende friperioder for spillerne, er Ärsak til ustabile prestasjoner. BodÞ Glimt har vel langt pÄ vei bekreftet samme trend denne sesongen.
Ansettelsen av HÞgmo var Äpenbart feil. Flere i sportslig apparat, personer ansett som en del av ryggraden og kontinuiteten i klubben, forsvant under HÞgmo. NÞkkelspillere benkes og det ene unge talentet etter det andre lÄnes bort. Spillere ble til og med «gitt bort»?
NÄ kjÞres en ryddeprosess der erfarne og lojale ansatte fjernes, med kostnadskutt som begrunnelse. Selvsagt forstÄr jeg at det mÄ kuttes, men starter man pÄ riktig sted?
SÄ lenge ingen i styre og stell er synlige, ingen gir en god og saklig forklaring pÄ valgene som gjÞres, ingen ledere stÄr frem og tar ansvar for det som skjer, sÄ etterlates byen, supporterne og publikum i et vakuum.
Er dette god ledelse? Er det klar og tydelig kommunikasjon? Ser vi en Äpenbar kurs for fremtiden? Har de en klar plan for Ä rette opp i den sportslige nedturen vi har sett i Är?
En person som nylig er hentet inn som vikarierende adm.dir., stÄr frem som klubbens ansikt utad. Jeg betviler ikke hans lederegenskaper, men jeg spÞr meg hvor klubbens styre er? Hvor er de som tillot at HÞgmo fjernet deler av klubbens sportslige apparat? Hvor er de som var klokkeklare pÄ at han var klubbens fremtid i januar og sÄ sparket ham i september? Hvor er de som har bestemt og kommunisert at Magne H ikke er aktuell som hovedtrener? Hvor er de ansvarlige som tar alle avgjÞrelsene?
Dette er spÞrsmÄl vi som fÞlger klubben Þnsker svar pÄ. I trenerjakten er den mest Äpenbare kandidaten avskrevet «fordi man trenger impulser utenfra». Selvsagt er det behov for eksterne impulser. Men er det Äpenbart at det er i trenerrollen impulsene trenges?
Spillet pÄ banen har de siste kampene vÊrt slik vi Þnsker det og viser at laget kan nÄr de vil. Uroen i kontorene pÄ stadion, er definitivt ikke slik det skal vÊre. Akkurat nÄ er det spillere og trenere som stÄr stÞtt og gjÞr jobben sin. Om denne uroen ikke skal pÄvirke det sportslige, mÄ ledelsen kommunisere klart og tydelig bÄde internt og eksternt.
Det smerter Ä kritisere klubben i mitt hjerte. Jeg er redd en lang Þrkenvandring som vi har sett med sÄ mange andre klubber der det har buttet og man kvitter seg med treneren. NÄr en trener som har spillernes fulle tillit fjernes, er det sjelden at en ny trener klarer Ä skape det Þnskede lÞftet. Her valgte man Ä avbryte kontinuiteten som har gitt nesten 15 Är med suksess. Allikevel tror jeg det er mulig Ä redde seg inn. I denne klubben er det fortsatt utrolig mange som vet nÞyaktig hva som skal til. Dette kan vel bygges videre pÄ med impulser utenfra, uten at man trenger Ä «rÞske alt opp med roten»?
Mitt stÞrste Þnske er at "klubben vÄr" MFK, snur motgangen og igjen blir et vinnerlag.
Kjell Arne NygÄrd
Vil du skrive i PÄ trÄden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt â Rbnetts meningsportal