- Kjemper for å overleve
Snøbekymringer i Italia bare 47 dager før vinter-OL.
FIS-presidenten:
Slår OL-alarm
Snøbekymringer i Italia bare 47 dager før vinter-OL.
- februar starter vinter-OL i Milano og Cortina d'Ampezzo i Italia. Nå slår FIS-president Johan Eliasch alarm, ifølge medier som Bild og Schweizer Radio und Fernsehen (SRF).
Årsaken er at det skal være problemer med systemet som skal produsere kunstsnø. Bekymringene rundt anleggene i Livigno skal gjelde stedene hvor snowboard- og friski-øvelsene skal gjennomføres.
- Den italienske regjeringen og regionene som arrangerer lekene har fortsatt mye å gjøre og må få opp tempoet i forberedelsene, sier Eliasch ifølge Bild.
Han fortsetter:
- Vi ringer tre ganger daglig: morgen, ettermiddag og kveld. Det er problemer med snøproduksjonen. Det har vært forsinkelser. Dessverre så har ikke den italienske regjeringene frigitt midler, så arrangørene kjemper for å overleve
Italias regjering har på nåværende tidspunkt ikke kommentert saken.
I starten av desember uttalte FIS-generalsekretær Michel Vion at produksjon av kunstsnø er en forutsetning for å garantere gode OL-forhold.
- Reservoaret i fjellsiden er tilsynelatende ferdigstilt, men de har ennå ikke fått tillatelse til å fylle innsjøen med vann. Et reservoar uten vann er ganske problematisk, sa han til nyhetsbyrået AFP.
Selskapet som har ansvar for byggearbeidene i forkant av OL, SiMiCo, svarte den gang at bruken av snøkanoner ville starte uka etter.
- De lave temperaturene i Livigno gjør at vi tar dette med ro. Dette vil absolutt ikke bli noe problem, sa SiMiCos daglige leder Fabio Massimo Saldini til AFP.
18 dager etter denne uttalelsen har selskapet fortsatt ikke startet produksjonen av kunstsnø, ifølge Bild.