- Aller siste gang
Lørdag står Viggo Venn i «Skal vi danse»-finalen. Nå forbereder klovnen seg på å ta farvel med dansebobla.
Finalist i «Skal vi danse»:
- Aller siste gang
Lørdag står Viggo Venn i «Skal vi danse»-finalen. Nå forbereder klovnen seg på å ta farvel med dansebobla.
I samarbeid med
Lørdag er det duket for finale i «Skal vi danse», og blant de som har danset seg til topps er klovn Viggo Venn (36) og dansepartner Rikke Lund (29).
Under finalen danser hvert av parene tre danser hver, før det er duket for en gullduell.
- Vi kjenner litt på det. Samtidig prøver vi å stoppe opp litt og nyte, og gi oss selv tid til å bare være i denne uka, forteller proffdanser Lund.
Finalist
Venn forteller at det er fantastisk å få muligheten til å danse til siste slutt.
- Det blir litt trist å danse med Rikke for aller siste gang. Men så blir det jo veldig fint òg, da. Å sette et skikkelig fint punktum på denne reisen.
På spørsmål om hva «Skal vi danse» har betydd for Venn, svarer han ærlig:
- Jeg kom inn med et ønske om å lære å danse. Underveis har jeg fått masse dansevenner og en dansepartner. Jeg har blitt skikkelig glad i å danse, rett og slett.
- Jeg hadde veldig lyst til å være med på «Skal vi danse», for jeg hadde lyst til å lære de dansene som kompisen min dansa da han var 18 år.
I starten av november hedret Venn sin avdøde venn Kristopher Guren. Overfor Dagbladet beskrev han kompisen som en av Norges største sportsdansere.
Guren døde som følge av en trafikkulykke i 2008.
- Jeg skjønte aldri helt hvorfor han var så oppslukt av dans. Men nå kan jeg forstå hvorfor både Kristoffer og Rikke har viet livet sitt til dansen.
- Spesielt for meg
- Hvordan føles det at eventyret nå snart tar slutt?
- Det blir sikkert uvant å ikke danse hver dag. Det er alltid kjedelig når man leser en bok og har blitt kjent med ny karakter, og du har grått og du har ledd, og så kommer du til siste side og så tenker du: «Nei, historien er ferdig». Men du har jo fremdeles minnet av den reisen, og det skal jeg ta med meg.
Venn forteller hva som har gjort «Skal vi danse»-reisen ekstra spesielt for ham:
- Det som har vært spesielt for meg, er at jeg har bodd på samme sted i Norge for første gang på ti år. Det har vært utrolig nydelig å få funnet roen og gått til det samme sted hver dag. Det har egentlig vært veldig fint å også oppdage litt roligere sider ved meg selv.
Venn og Lund har i løpet av de siste månedene rukket å bli godt kjent. Proffdanseren forteller at de i starten brukte litt tid på å skjønne hverandre.
- Jeg føler at vi har forstått hverandre veldig godt. Jeg hadde sett for meg at vi skulle krangle, men vi har liksom ikke gjort det, legger Venn til.
- Man har hørt at dansepartnere kan være så strenge, men jeg syns det har vært veldig gøy å lære å danse av deg, avslutter han.