Gjorde endring i skjul
7‑Eleven og Narvesen har gjort en endring uten å si det høyt.
Ny vri på kioskklassikeren:
Har endret seg
7‑Eleven og Narvesen har gjort en endring uten å si det høyt.
Kort fortalt
7‑Eleven og Narvesen har byttet ut deler av det røde kjøttet i pølsene med kylling.
Endringen ble testet i fjor og rullet ut i alle kiosker i mars i år.
Pølsene er laget av norsk kjøtt, og kyllingen kommer fra ECC‑sertifiserte Norsk Kylling.
Ifølge Reitan Convenience står salget støtt, og interessen for kyllingpølser er økende.
Sammendraget er laget av ChatGPT og godkjent av DinSide.
7‑Eleven og Narvesen har nemlig byttet ut deler av det røde kjøttet med kylling.
- De færreste har lagt merke til endringen, noe som viser at pølsene har den samme gode smaken som tidligere, sier Sovar Amin, kategorisjef for mat og bakeri i Reitan Convenience Norway, som står bak kioskene.
Mindre rødt kjøtt
Ifølge Reitan Convenience varierer fordelingen mellom de ulike pølsetypene. Deler av råvaren er erstattet med kylling, mens mesteparten fortsatt er svin. Tidligere besto pølsene av svin og storfe. Unntakene er hamburgergrill, som fortsatt er et rent storfeprodukt, og de rene kyllingpølsene.
Inntil 27 prosent av både storfe og svinekjøtt er i dag byttet ut med kylling i det nye pølsesortimentet, opplyser selskapet til DinSide, og flere av de nye pølseproduktene inneholder nå opptil 27 prosent kylling i stedet for storfe og svin.
På spørsmål om pølse av kylling er billigere å produsere enn med tidligere råvarer, svarer selskapet at pris ikke har vært motivasjonen for endringen.
Ifølge Amin ble det nye pølsesortimentet testet flere steder allerede i fjor, blant annet på ulike arrangementer og direkte mot kunder.
Fra mars i år ble de nye pølsene lansert i alle kioskene i Norge, med en gradvis overgang etter hvert som det gamle sortimentet ble solgt ut.
- Innholdet i produktene er tydelig merket på prisetikettene ved pølsegrillen i butikk, blant annet gjennom symboler som viser hvilke typer kjøtt pølsene inneholder, sier Amin til DinSide.
Norsk kjøtt og bedre dyrevelferd
Pølsene lages fortsatt av Leiv Vidar, som har stått bak kioskpølsene siden 1998.
Amin påpeker at endringen er et viktig steg i arbeidet med å redusere klimautslipp og andelen rødt kjøtt hos kioskene.
- Alt kjøttet er norskprodusert, og kyllingen leveres av Norsk Kylling, som er ECC‑sertifisert og bruker saktevoksende raser for bedre dyrevelferd, sier hun.
Endringen gjelder i Reitan Convenience Norways kiosker i Norge, inkludert 7‑Eleven, Narvesen og Northland på Storo Storsenter.
Ifølge Amin har kjedene noe ulike smaksvarianter, men bygger på det samme grunnsortimentet.
Hvor mange pølser som faktisk går unna, vil de ikke si.
- Salget står støtt, og interessen for kyllingpølser er på vei opp, sier hun til DinSide.