Røper: - Det blir det ikke
Programlederen håper på å samle nærfamilien på gården i jula. Julemiddagen blir derimot ikke fra egne dyr.
Jon Almaas:
Røper: - Det viktigste
Programlederen håper på å samle nærfamilien på gården i jula. Julemiddagen blir derimot ikke fra egne dyr.
I samarbeid med
I 2023 flyttet programleder Jon Almaas (58) og kona Ellen Christin Heider (57) fra Vinderen på Oslos vestkant til Brårud gård i Nes.
Nå står julefeiringen for tur, og den skal selvsagt feires på gården.
- Vi håper på hvit jul, god mat og drikke og ha beina høyt, sier Almaas til Dagbladet under vårlanseringen til Warner Bros. Discovery.
- Satser på det
58-åringen håper også at barna kommer for å tilbringe juletida sammen med dem.
- Vi har mange barn - fire barn til sammen - fra omtrent 30 år og ned til 20 år, så vi satser på at alle barna er til stede nå, sier han, og legger til:
- Det viktigste er å være sammen med familien.
Videre kommer programlederen med en innrømmelse:
- Jeg er mer glad i første juledag enn juleaften, egentlig. Når man våkner kan man leke med gavene, spise en god frokost og kanskje ta en akevitt til lunsj. Det skal være rolig stemning og man skal gå inne med pysj, raggsokker og bare slappe av.
På gården bor det også flere dyr, deriblant 30 sauer. Men det blir ikke julemat og pinnekjøtt fra egne dyr.
- Nei, det blir det ikke. Vi har ikke pinnekjøtt, og pleier å spise ribbe. Jeg har fått ribbe av en annen bonde, rett fra gården. Så det blir ribbe, pølser og medisterkaker.
- Mye jobb for hver krone
Dagbladet har tidligere omtalt at Almaas nå ønsker å få gårdslivet mer businessorientert - og at det er dyra som skal være grunnlaget deres for å tjene penger.
- Vi har 30 sauer, vi kan ikke bare fôre opp sauene og ikke få noe tilbake. Vi har geiter som produserer melk og den melka går an å gjøre noe med. Melk, ull og kjøtt er det muligheter for å få penger.
På spørsmål om hvordan businessen har gått, svarte han:
- Nei, la oss si det sånn at det har vært interessant. Det er veldig mye jobb for hver krone. Det er andre ting jeg kan gjøre hvor jeg tjener bedre enn akkurat landbruket, men så er det tilfredsstillende da. Det er gøy å jobbe med dyr, jord og natur, og å kaste seg ut i noe man ikke kan.