Herold

Fakkeltog for økt eien­doms­skatt?

Kilde: Romsdals Budstikke Author: Hege Karina Bøe Published: 2025-11-21 09:54:09
Fakkeltog for økt eien­doms­skatt?

For n’te år på rad blir iskaldt vann helt i årene til politikerne, og flere av oss går fra å ha vondt i magen til å stå i fare for å utvikle kronisk hodepine.

Fakkeltog for økt eien­doms­skatt?

Hege Karina Bøe

Du leser nå et leserinnlegg. Det uttrykker innsenderens mening.

Høsten er på hell og det nærmer seg sluttbehandling av budsjett for kommunene, heller ikke i år går regnestykkene opp. Vi ønsker å gjøre mer enn hva økonomien tillater, og til forskjell fra tidligere år er nå også sparegrisen tom.

Vi har gjentatte ganger fått høre at vi blir tomme for folk før vi blir tomme for penger. At vi om noen år kommer til å mangle kvalifisert arbeidskraft innenfor mange yrker er det ingen tvil om, befolkningsstatistikken er forutsigbar og godt kjent. Imidlertid er det også en kjensgjerning at vi allerede er tomme for penger, og det har fått, og det vil få konsekvenser.

Støtten til frivillige lag og organisasjoner er på et minimum, og det lille som er igjen av støtteordning står i fare for å bli kuttet. Frivilligsentralene lever på lånt tid, ungdomsklubbene anses som en ikke-lovpålagt oppgave og kan dermed også strykes fra budsjettet. Reduksjon i åpningstiden for SFO diskuteres. Nye diskusjoner rundt skolestruktur lurer bak hvert et hjørne og penger vi veldig gjerne skulle brukt til økt bemanning i barnehagene går inn i det store sluket for å dekke kritiske behov i andre deler av kommunens tjenester.

Vi har de siste årene vært vitne til flere demonstrasjoner mot ulike kutt, i hovedsak kutt som medfører endring i struktur, altså nedleggelser av f.eks. skoler eller sykehjem. Når grupper går sammen og viser sin motstand blir det en kraft som lokalpolitikere ikke kan overse. Å bli utsatt for ulike former for press påvirker. Beslutninger som gjør vondt kan bli utsatt, selv om man innerst inne vet at på sikt må man likevel gjøre det som smerter.

Å kutte i kostnader er vanskelig, å øke inntektene er enda vanskeligere.

År etter år foreslår kommunedirektøren i Molde å heve satsen for eiendomsskatt, og år etter år blir dette avvist av kommunestyret. Gjeldende samarbeidsavtale mellom partiene som utgjør flertallet, og det største partiet blant mindretallet, garanterer for at eiendomsskatten ikke skal økes. En skatt som kan gi kommunen ca 18 millioner i ekstra inntekter. 18 millioner som kan brukes til å redusere kutt. 18 millioner til å bevare tilbud som tjener fellesskapet.

Å få et budsjett i balanse handler om å senke kostnader og øke inntekter. Vi vet hva interessegrupper mener om de ulike kuttforslagene, det jeg oppriktig lurer på er hva kommunens innbyggere tenker om muligheten for å øke inntektene.

Vil vi oppleve fakkeltog for økt eiendomsskatt?

Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal

🏷️ Extracted Entities (6)

Fakkeltog (entity) Karina Bøe Du (person) Molde (entity) Nordvest (entity) Rbnetts (entity) SFO (entity)

📊 Metadata

Category: Meninger, Meninger, Leserinnlegg, Molde, Eiendomsskatt, Molde kommune, fakkeltog, Budsjett
Keywords: Meninger, Leserinnlegg, Molde, Eiendomsskatt, Molde kommune, fakkeltog, Budsjett