Rapport: Kunne vært foruten 23 000 dødsfall
Storbritannias tidligere statsminister Boris Johnsons innsats under covid-19-pandemien beskrives som giftig, kaotisk og vaklende i en ny offentlig gransking.
Resultatet av utredningen som Johnson bestilte i mai 2021, ble offentliggjort torsdag. Her heter det blant annet at pandemien kunne resultert i 23 000 færre coronadødsfall dersom regjeringen hadde beordret nedstenging en uke tidligere i mars 2020.
Storbritannia registrerte over 230 000 coronadødsfall, noe som innebærer en dødsrate på nivå med USA og Italia, men høyere enn ellers i Vest-Europa.
Rapporten inneholder krass kritikk av regjeringens håndtering og slår fast at det var ubesluttsomt lederskap og regelbrudd blant Johnsons medarbeidere i Downing Street. Særlig statsministerens fremste rådgiver, Dominic Cummings, får gjennomgå.
- Det var en giftig og kaotisk kultur i regjeringens midte under pandemien, skriver lederen for granskningskomiteen, den tidligere dommeren Heather Hallett.
Hun skriver at Johnson ikke skjønte alvoret i situasjonen da viruset spredte seg tidlig i 2020. Statsministeren skal ha trodd at smitten ikke ville bli noen større utfordring, og han var opptatt av andre saker på regjeringens bord. På denne tida var regjeringen nedsyltet i forhandlingene om utmeldelse av EU, skriver Hallett.