Herold

Det ansvaret må både Lien og Kjølmoen ta

Kilde: Romsdals Budstikke Author: Arve Oterhals Published: 2025-12-18 07:25:59
Det ansvaret må både Lien og Kjølmoen ta

Møreaksen og Kjerringsundforbindelsen må tilbake i NTP.

Mørebenken må sikre ny samfunnsanalyse i 2026 – arbeidet for Møreaksen må starte nå

Du leser nå et leserinnlegg. Det uttrykker innsenderens mening.

Første og viktigste steg er at Statens vegvesen får midler i 2026 til en ny og oppdatert samfunnsanalyse. Uten dette risikerer Møre og Romsdal å bli vurdert på et beslutningsgrunnlag som er direkte utdatert – både når det gjelder beredskap, trafikk og næringsutvikling.

Beredskapen er dramatisk endret

Nyhamna er i dag en av Norges og Europas viktigste energihuber. Likevel må Heimevernet fortsatt ta to ferger for å komme dit. Politiet mangler kapasitet til dronebekjempelse, og trusselbildet er skjerpet. Å vurdere sikkerhet og adkomst til kritisk infrastruktur basert på gamle analyser er ikke forsvarlig – og heller ikke politisk ansvarlig.

Trafikk- og næringsbildet er totalt forandret

• Sambandet Aukra–Hollingsholm har hatt kraftig vekst

• Vestnes–Molde er blant regionens mest belastede samband

• Gossa står foran en tredobling av lakseproduksjonen

• Hovedtyngden av fylkets laks går via Gossa – og eksportnæringen trenger forutsigbar, robust og døgnåpen infrastruktur

Dette er utviklingstrekk som ikke kan ignoreres. De må inn i en ny samfunnsanalyse – og det må skje nå.

NTP 2028 må bygge på virkeligheten, ikke historiske tall

Når NTP skal revideres i 2028, må Møre og Romsdal vurderes på et oppdatert og realistisk grunnlag. Det skjer ikke av seg selv. Mørebenken må sikre øremerkede midler i 2026 slik at Statens vegvesen kan gjennomføre en ny samfunnsanalyse som inkluderer:

• dagens beredskapssituasjon

• faktisk trafikkvekst

• næringsutviklingen som nå skyter fart

Uten dette står fylket i fare for å bli nedprioritert – igjen.

Direkte utfordring til Geir Inge Lien – og til Kjølmoen i posisjon

Geir Inge Lien har et særskilt ansvar som medlem av Transport- og kommunikasjonskomiteen. Han sitter i nøkkelposisjon for å sikre at Møre og Romsdal ikke blir vurdert på gamle tall når NTP skal revideres.

Men ansvaret stopper ikke der.

Kjølmoen, som representerer fylket fra posisjon, må også ta ansvar. Når regjeringen legger føringene for NTP, er det helt avgjørende at Møre og Romsdal har tydelige stemmer som krever at Statens vegvesen får midler til en ny samfunnsanalyse i 2026. Uten press fra egne representanter i posisjon, blir fylket lett nedprioritert.

Dette handler ikke om å vedta Møreaksen nå. Dette handler om noe langt mer grunnleggende: Å gi Stortinget et korrekt og oppdatert beslutningsgrunnlag.

Det ansvaret må Mørebenken ta. Og det ansvaret må både Lien og Kjølmoen ta.

Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal

🏷️ Extracted Entities (25)

Geir Inge Lien (person) Kjølmoen (entity) Møre (entity) Romsdal (place) Geir Inge Lien 📁 (category) Leserinnlegg 📁 (category) Meninger 📁 (category) Møre og Romsdal 📁 (category) Møreaksen 📁 (category) NTP (entity) Nyhamna 📁 (category) Per Vidar Kjølmoen 📁 (category) Statens (entity) Statens vegvesen 📁 (category) Møreaksen (entity) Europas (entity) Gossa (entity) Heimevernet (entity) Kjerringsundforbindelsen (entity) Mørebenken (entity) Nordvest (entity) Norge (entity) Sambandet Aukra–Hollingsholm (organization) Stortinget (entity) Transport (entity)

📊 Metadata

Category: Meninger, Meninger, Leserinnlegg, Møreaksen, Statens vegvesen, Nyhamna, Møre og Romsdal, Geir Inge Lien, Per Vidar Kjølmoen
Keywords: Meninger, Leserinnlegg, Møreaksen, Statens vegvesen, Nyhamna, Møre og Romsdal, Geir Inge Lien, Per Vidar Kjølmoen