Ikke bak lukkede dører
I et leserinnlegg i Romsdals Budstikke 17. november stiller Are Espelid Wold spørsmål ved formannskapets behandling av Molde kommunes temaplan for kulturminner og kulturmiljø – rullering av handlingsdel, og ellers deler han noen av sine betraktninger rundt Retiroparken.
Ja – vi ønsker en helhetlig vurdering!
Les også:
Skal det bygges baner i flere etasjer?
Temaplan kulturminner og kulturmiljø
Vedr. avtale mellom Molde kommune og MFK om Lubbenes/Retiro
I et leserinnlegg i Romsdals Budstikke 17. november stiller Are Espelid Wold spørsmål ved formannskapets behandling av Molde kommunes temaplan for kulturminner og kulturmiljø – rullering av handlingsdel, og ellers deler han noen av sine betraktninger rundt Retiroparken.
Ingeborg Forseth, gruppeleder og Torgeir Dahl, leder hovedutvalg teknisk, plan, næring og miljø
Molde Høyre
Du leser nå et leserinnlegg. Det uttrykker innsenderens mening.
Molde Høyre deler hans engasjement både for kulturarv, byutvikling og gode vilkår for idretten, og vil videre dele noen av våre betraktninger.
I Molde formannskap 11. november så ble det en diskusjon om hvilken status Retiroparken har under behandlingen av temaplan for kulturminner og kulturmiljø. Diskusjonen ble særlig sett i lys av NBMU-rapporten som fylkeskommunen har bestilt på eget initiativ, og som fylkeskommunen selv har uttalt at de ikke har tatt stilling til. (Romsdals Budstikke, 15.09.2025)
Molde Høyre bestrider ikke rapporten som et kunnskapsgrunnlag, og vi bestrider heller ikke fagkompetansen til personen som har skrevet rapporten. Den vil bli et godt faglig innspill i en større prosess. Det vi bestrider er at Villa Retiro med hageanlegg og Retiroparken ble satt opp i handlingsdelen i temaplanen som to separate objekt.
• Villa Retiro med regional verdi
• Retiroparken med nasjonal verdi.
Sistnevnte har fått nasjonal verdi på grunnlag av rapporten, samt sitat rapport side 20;
«Etter den befaring med fylkeskonservator rundt år 2000 vurderte også Riksantikvaren Retiroparken som et kulturminne med verneverdi på nasjonalt nivå (Møre og Romsdal FK 2023).»
På side 20. i NBMU-rapporten så oppsummeres det at parken alene har lokal og regional verdi, men «Retiroparken utgjør et sjeldent kulturminne i nasjonal sammenheng som kombinerer herskapelig villaarkitektur, landskapshage og gradvis offentlig tilgjengelighet. Dette tolker Molde Høyre som at det er sammen med villaen at området får en nasjonal verdi. Dette stemmer også bedre overens med hva Møre og Romsdal fylkeskommune selv tidligere har uttalt om Retiro i for eksempel ved oppstart av Detaljregulering for Retiro – planid 202030, i brev PLAN-20/02001;
«Etter ei synfaring med fylkeskonservatoren kring 2000, vurderte Riksantikvaren at Retiro-eigedomen med park og hage også hadde verneverdi på nasjonalt nivå.»
Man kan tolke at Riksantikvar anno 2025 har samme mening som Riksantikvar anno 2000 når ser vi deres uttale datert 10. november;
«Retiroparken har utvilsomt stor verdi som kulturminne, og det er godt dokumentert i NMBU-rapporten. Derfor ønsker vi at Molde kommune sørger for at det blir gjort en grundig konsekvensutredning av planen i løpet av reguleringsarbeidet, sier Geiran.
– Denne utredningen må også omfatte kulturminneverdiene til bygningene og parken, samt naturverdiene og andre temaer som er relevant for å vise konsekvensene av en eventuell utbygging, sier Geiran.
Det er ikke aktuelt for Riksantikvaren anno 2025 å midlertidig frede Retiroparken. Molde Høyre registrerer også at et område Riksantikvaren har ment i omtrent 25 år har nasjonal interesse - ikke er oppført i Kulturminnesøk, Riksantikvarens egen oversikt over kulturmiljø og landskap av nasjonal interesse.
I innlegget kan det fremstå som at forfatteren mener at Molde Høyre ser på konsekvensutredning kun som en formalitet. Det medfører ikke riktighet. En konsekvensutredning skal gi oss et grundig kunnskapsgrunnlag før vi tar stilling til hva som faktisk er mulig å gjennomføre uten å ødelegge sentrale kvaliteter. Dersom utredningen viser at kulturminneverdiene ikke kan ivaretas på en tilfredsstillende måte, må det få konsekvenser for videre behandling av prosjektet.
At prosjektet har utviklet seg over tid er korrekt, og det har vært ulike innspill både fra blant annet Molde kommune sin administrasjon, fra MFK, fra politikken, fra ulike interessegrupper og befolkningen.
Molde Høyre mener det er både naturlig og nødvendig at ordfører og folkevalgte har dialog med ulike aktører i en så stor prosess. Det betyr ikke at beslutninger er tatt på forhånd, eller at prosesser skjer bak lukkede dører. Dialog er en del av det å være en aktiv og tilgjengelig kommuneledelse. Samtidig skal planprosessene være åpne, kravene i plan- og bygningsloven skal følges, og alle dokumenter skal behandles i demokratiske organer før noe kan vedtas.
Molde kommune skal både ta vare på sin kulturarv og legge til rette for idrett og samfunnsfunksjoner. Dette vil gi aktivitet, inkludering og helsegevinst for innbyggere i alle aldre. Utfordringen ligger i å finne løsninger som ivaretar begge hensyn. Derfor mener vi det er riktig å gå grundig inn i dette før vi konkluderer.
Molde Høyres mål er å fatte beslutninger som både står seg faglig, økonomisk og politisk – og som gagner byen på lang sikt. Vi kommer ikke til å konkludere før vi har et helhetlig kunnskapsgrunnlag foran oss. Vi tar kulturminneverdiene til Retiro-området på alvor, og vi vil gå inn i den videre behandlingen med åpenhet og respekt for alle de hensynene som står mot hverandre.
Ingeborg Forseth, gruppeleder Molde Høyre
*Torgeir Dahl, leder hovedutvalg teknisk, plan, næring og miljø, Molde Høyre *
*Kilder: *
· https://riksantikvaren.no/gar-ikke-til-midlertidig-fredning-av-retiroparken/
· https://www.kulturminnesok.no/
Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal