Herold

Norgesgruppen får kjøpe Vitusapotek

Plus
Kilde: Nettavisen Author: NTB Published: 2025-12-15 16:09:30
Norgesgruppen får kjøpe Vitusapotek

Konkurransetilsynet har besluttet at Norgesgruppen får kjøpe NMD (Norsk Medisinaldepot), med kjedene Vitusapotek og Ditt Apotek, fra McKesson Corporation.

Det opplyser tilsynet i en pressemelding.

«Dagligvare og apotek er to viktige forbrukermarkeder i Norge. 15. oktober varslet Konkurransetilsynet om at oppkjøpet måtte vurderes nærmere. Etter det har tilsynet innhentet og gjennomgått store mengder dokumentasjon fra partene og andre aktører i de to markedene», heter det i kunngjøringen fra tilsynet.

– Når Norges største dagligvarekjede ønsker å kjøpe den nest største apotekkjeden i landet, er det klart at Konkurransetilsynet må vurdere dette grundig. Vi har konkludert med at oppkjøpet ikke i betydelig grad vil hindre effektiv konkurranse. Dette betyr at oppkjøpet kan gjennomføres, sier avdelingsdirektør for avdeling for mat, handel og helse, Beate Berrefjord.

Les også: Hollywood-stjernen død: Trump-melding vekker avsky

– Hjemkjøpet er strategisk viktig fordi det styrker norsk legemiddelberedskap og tilgangen til apotekvarer over hele landet, sier konsernsjef Runar Hollevik i en pressemelding fra Norgesgruppen.

NMD med kjedekonseptene Vitusapotek og Ditt Apotek har 391 apotek over hele landet og mer enn 3000 ansatte, inkludert grossist-virksomheten. NMD skal drives som et selvstendig, heleid datterselskap av Norgesgruppen.