Testet julemat fra Fjordland: En øvelse i å bli gammel
Plus
Mange kan finne på å ty til nødløsninger. I kjærlighet som i matveien. Men særlig lurt er det ikke.
Ta med deg krydder
Inntas mens man leser avisen
Anbefaler på det varmeste
Markedet for ferdigmat i Norge er stort og voksende. Nordmenn har økt forbruket av ferdigmat med omtrent 15 prosent siden 2020.
32 prosent spiser ferdigmat eller takeaway minst to ganger i uken, ifølge Helsedirektoratet og SSB. Svært mye ferdigmat er ultraprosessert, som mange mener er direkte helsefarlig. Men mye er trolig ufarlig. Bare så det er sagt.
Jeg har de siste ukene testet ferdigmat-retter fra Fjordland. Jeg ser på dette som en øvelse i å bli riktig gammel.
Jeg tror jeg da kommer til å spise mye fra Fjordland, fordi det er lettvint. Jeg tror mange som skal spise middag alene velger en enkel løsning.
Baard Fiksdal
Det første jeg testet var en pinnekjøttmiddag fra Fjordland merket GOD JUL. Retten kostet 169 kroner. For dette fikk jeg 665 gram mat som jeg varmet opp i mikrobølgeovn.
Det var tre beskjedne biter pinnekjøtt (inkludert bein), en veldig liten pølsesnapp (à la vossakorv), en klatt kålrabistappe og fire kulerunde små, kokte poteter som så ut som de når som helst kunne trille sin vei. Kjøttet og pølsebiten lå i en pose med kraft og smakte OK, selv om jeg skulle ønsket meg røkt kjøtt. Kålrabistappen var som forventet, helt uten tekstur og smakte ingen ting.
Jeg har en mistanke om at alderdommen blir som kålrabistappen, bløt og litt utflytende i beste fall kremete og dessuten helt uten smak. Hvis du har tenkt å bli gammel vil jeg anbefale deg å ta med deg pepper og ekstra krydder på reisen.
Les også: Pepperkakeverkstedet ble en straffbar virksomhet
Mitt andre forsøk var en såkalt viltgryte til 154 kroner, varmet i mikroen. Uten på pakken var det bilde av en rett med tyttebær og grønt, men jeg lar meg ikke lure så lett. Derfor kjøpte jeg et glass tyttebærsyltetøy sånn for sikkerhets skyld. Ganske riktig. Det var ingen spor av røde bær.
Les også: Det er ikke maten som er problemet
Pakken besto av to kammer, en med potetmos og en med en slags gråbrun, tynn lapskaus, med så små biter grønnsaker og muligens kjøtt at man skal være overjordisk dyktig for å smake hva dette er.
Jeg vil anbefale at måltider som dette inntas samtidig som man gjør noe annet, leser avisen eller en god bok, så får man i det minste litt glede ut av måltidet.
Smartembed for https://www.nettavisen.no/api/graff/v1/component/enkel-poll?id=70535
Jeg har også testet rømmegrøt fra Røros som kostet 80 kroner. Jeg husker ikke nøyaktig hvor mye grøt jeg fikk, tipper 500 gram, men det var såpass mye i pakken at jeg fikk en klatt til overs som jeg spiste dagen etter.
Jeg supplerte selvsagt med smør, sukker og kanel. Her må jeg være ærlig å si at dette produktet var kjempegodt. Det er sikkert de som mener at man bør lage sin rømmegrøt fra bunnen av. Det vil jeg si er helt unødvendig. Jeg ble så revet med at jeg også har prøvespilte Fjordlands rømmegrøt,* som jeg vil anbefale på det varmeste.*
Les også: Løksuppe med kadmium
I serien God Jul fra Fjordland finnes det også en rett som heter «Ribbe, medisterkake, rødkål og poteter». Dette er 425 gram mat til 99 kroner. Jeg sto midt i dette forskningsprosjektet og holdt en slik pakke i hånden.
Jeg tenkte at det sikkert er noen skal feire jul med dette. Jeg vil si at det er ikke er noe galt med nødløsninger. Mange kan finne på å ty til slikt. I kjærlighet som i matveien. Men særlig lurt er det ikke.