Skistjerna er død
Den siste verdensmesteren på treski er død.
Skistjerna er død
Den siste verdensmesteren på treski har gått bort.
Annonsørinnhold
Skjult REMA-bonusgir jubel
Kjell Kaspersen er død
Mer om
Langrennlegenden Magne Myrmo døde onsdag ettermiddag på Bærum sykehus. Det bekrefter kona Mona Lill Ruud Myrmo overfor NTB.
- Det var hjertet som sviktet, forteller hun til NTB.
Myrmo ble 82 år gammel.
Han var en av de store skikkelsene i norsk langrenn på 1970-tallet. Han gikk inn i historien da han tok VM-gull på 15 kilometer i Falun i 1974 - som siste utøver til å vinne et mesterskap på treski.
Prestasjonen regnes fortsatt som et av de mest markante øyeblikkene i skisportens utvikling.
Myrmo tok også VM-sølv og OL-sølv på 50 kilometer i Sapporo i 1972. Han fikk også med seg to NM-gull i løpet av karrieren.
Kona beskriver ham som en stille og beskjeden mann.
- Han var en utrolig snill. Han var fra Rennebu, så en bygdas mann, som var veldig beskjeden. Han visste ikke hva en spiss albue var. Han skrøt aldri av seg selv, sier kona til VG.
Etter at han la bort konkurranseskiene, gikk Myrmo inn i trenerrollen. Han ledet kvinnelandslaget i langrenn fra 1978 til 1980 og jobbet seinere som skismører for både norske og estiske landslagsløpere.
Hans siste jobb som smører var i Sotsji i 2014.
Neste avspark - ett klikk unna