Herold

Slår tilbake mot hatmeldingene: – Typisk norsk å være selvgod

Plus
Kilde: Nettavisen Author: Thea Nielsen Published: 2025-12-12 16:09:37
Slår tilbake mot hatmeldingene: – Typisk norsk å være selvgod

Ber Sanna Sarromaa forlate landet etter julemat-utspill.

– Flytt tilbake

– Veldig overveldende

Vil flytte til Finland

Tidligere denne uken uttalte den finske samfunnsdebattanten Sanna Sarromaa (46) at den norske julematen er «helt jævlig».

– Pinnekjøtt er helt jævlig. Det er de dårligste bitene av kjøttet som man får mellom tennene. Fårikål er akkurat det samme. Det er ikke noe godt. Det lukter ille. Om jeg besøker et hus der de har laget fårikål eller pinnekjøtt, så må jeg holde meg for nesen, sa hun til Nettavisen.

Uttalelsene skapte flere reaksjoner, og det er tydelig at ikke alle er enige med finnen.

Les også: Dro til Riga: Kom hjem gravid

På sosiale medier raser brukere mot Sarromaa og krever at hun forlater landet.

Nettavisens innlegg på Facebook har i skrivende stund rundt 1200 kommentarer – og brukerne holder ikke igjen:

*«Kan ikke denne sutre-finnen flytte tilbake til Finland! Alt og alle er jo galt i Norge – og alt helt fantastisk i Finland. At norske medier gir denne negative dama så mye taletid begriper jeg ikke. Pinnekjøtt er og blir herlig julemat. Det er ikke retten det er noe galt med, men smaksløkene til denne besserwisseren fra Finland», mener en bruker. *

Røper: – Antastet av sjefer på julebord

Flere brukere oppfordrer henne også til å flytte tilbake til Finland:

«Når alt er så jævlig her i Norge … flytt tilbake»

*«Hvis ikke Norge er bra nok for deg, så god tur tilbake til Finland!» *

Til Nettavisen forteller Sarromaa at innboksen hennes de siste dagene har blitt fylt opp av hatmeldinger. Hun kan ikke selv huske å noen gang ha mottatt så mye hets.

– Det var veldig overveldede. Jeg kan ikke huske at jeg har fått så mye hets siden jeg uttalte meg om hunder i VG for flere år siden, men dette har tatt helt av, sier Sarromaa til Nettavisen.

Hun legger til at hun ikke oppsøker kommentarfelt, men at mye likevel dukker opp i innboksen.

– Om noen hadde kritisert finsk mat, så hadde jeg ikke tatt meg nær av det. Det handler om smak og er ikke noe personlig. Smak handler om følelser, tradisjoner og assosiasjoner. Jeg tror sterke reaksjoner skyldes at man angriper følelsene som er knyttet til julen.

Sarromaa mener den massive hetsen skyldes at mange nordmenn er ganske «selvgode», og at de ikke tåler at noen snakker nedsettende om den norske julematen.

– Nordmenn har fått et oppblåst ego med oljeformuen som har vokst Bare fordi de har vært heldige med naturresurser, tror de er verdensmestere i alt. Noen tror kanskje at den norske julematen er overlegen bare fordi den er norsk. Det er ikke typisk norsk å være god, det er typisk norsk å være selvgod.

Les også: I hardt vær: – Skjønner ikke at folk orker å bo der

Hun står imidlertid fortsatt for at den norske julematen er «helt jævlig».

– Hvis den norske julematen er så god, hvorfor spiser dere ikke den ellers i året? spør hun.

Flere brukere på sosiale medier har oppfordret 46-åringen til å flytte tilbake til Finland, men Sarromaa lar seg ikke påvirke av hatmeldingene.

– Mange ønsker at jeg skal dra tilbake til Finland, og det er en dum måte å argumentere på. Hver gang man er uenig med en utlending, så sier man bare at de må pakke sakene sine og reise tilbake, sier hun til Nettavisen.

Sarromaa har derimot en gladmelding til haterne: Hun drømmer om å flytte tilbake til Finland.

– Jeg prøver å overtale mannen min til å flytte til Finland. Jeg vil helt åpenbart flytte tilbake. Det er ikke fordi det er så ille i Norge, men jeg savner morsmålet. Jeg synes det er trist at alle sanger og filmer til barna mine er på norsk, og jeg gjør et stort arbeid hver dag for at barna mine skal kunne finsk.

Les også: Forsvarer den norske julematen: – Handler om tradisjoner

Problemet er at ektemannen ønsker å bli i Norge, siden han synes det er vanskelig å lære finsk.

– Mannen min er så jævlig dårlig på språk, så det blir vanskelig å flytte. Han forsøker å lære seg gjennom Duolingo, men det er for «nolduser» fordi den lærer ikke gramatikk, og det gjør det veldig vanskelig med jobbmuligheter i Finland, sier hun og avslutter:

– Foreløpig blir vi i Norge, men vi skal revurdere det når vi blir pensjonister. Da kan vi leve godt på den feite norske pensjonen i Finland.