Åpent brev til Moldes politikere
Plus
Nedleggelse av kommunens i alt 5 produksjonskjøkken på omsorgssentrene er foreslått som et ledd i å spare penger fremover.
Åpent brev til Moldes politikere
Gerd Norunn Vestavik (leder Delta Molde) og Kjersti Nordbø (Styremedlem Kost og ernæring i Delta)
Delta- en partipolitisk uavhengig arbeidstakerorganisasjon i YS.
Du leser nå et leserinnlegg. Det uttrykker innsenderens mening.
Vet dere hva vi har og hva vi eventuelt mister, både faglig og ressursmessig, om vi legger ned våre kjøkken?
Dette har vi på våre kjøkken i dag i Molde kommune:
Faglærte ansatte, god kompetanse, flere godkjente lærebedrifter, lokal bærekraft, beredskap, kvalitet og effektivitet.
Oppgaver som vi løser med egne ansatte på kjøkkenet:
Vi lager sunn, variert og næringsrik mat fra bunnen av og tilbyr mange forskjellige dietter og konsistenstilpasninger.
Vi tilrettelegger slik at det blir praktisk og enkelt for avdelinger og pleiepersonell å håndtere maten de får fra oss.
Vi leverer flere måltider i tillegg til middag hver dag. Lunsj, dessert, lørdagskos, søndagskake, kolonialvarer, bakevarer, tradisjonsmat ved høytider, lussekatter osv.
Vi har et solid fagmiljø med fokus på faget og opplæring av nye fagarbeidere gjennom å være godkjente lærebedrifter. Vi har godt utdannede ansatte som tar faget sitt og ernæringsrik mat på alvor. Flere av de ansatte sitter i prøvenemda i kokkefaget.
Vi leverer mat til hjemmeboende. Målet er at de skal bo lengst mulig hjemme, da er mattilbudet ekstremt viktig.
Vi produserer hjemmelaget, næringsrik mat basert på ferske råvarer. Våre supper, grøt, gryter, gratenger, kjøtt og fiskeretter er næringstette og velsmakende. Kokkene på våre institusjoner er tradisjonsbærere av lokale og nasjonale retter og mattradisjoner til jul og høytider.
Vi er fleksible for brukeres behov for spesialkost, og for antall planlagte middager per dag. Vi har kun tre dagers bestillings- og avbestillingsfrist. Lokal kjennskap gjør at vi også kan endre bestillinger kjappere dersom det er behov for det.
Beredskap innen mat og kjøkken er en problemstilling som er under utredning nasjonalt. Den lokale beredskapen knyttet til mat i ekstremvær og andre krisesituasjoner har vi vist at vi har.
Hvor godt utredet er de planlagte endringene?
Hvor mye penger spares? Er det fremlagt et regnestykke på hva det vil koste å kjøpe varm mat fra eksterne leverandører kontra det å produsere maten selv? Hvor stort blir miljøavtrykket?
Hvilke oppgradering av avdelingskjøkken trenger vi med ny ordning og hva vil dette koste? Har vi lager og kjølekapasitet til å ta imot mat for flere dager om gangen?
Hvilke ringvirkninger gir det for andre ansatte om dette går gjennom? De som må sørge for oppvarming og utlevering av mat i tillegg til de oppgavene de allerede har? Er det dette vi skal bruke sykepleiere og helsefagarbeidere til? Delta mener dette ikke er riktig bruk av kompetanse.
Det sies i saksfremlegget at vi trenger over 100 nye fagfolk hvert år frem mot 2040. «Vi går tom for fagfolk før vi går tom for penger» høres stadig - har vi råd til å miste disse fagfolkene? Skal deres kompetanse gå tapt for Molde kommune? Gjennom en nedleggelse så vil disse forsvinne til privat sektor hvor det fortsatt finnes behov for deres arbeidskraft.
Hva med kokkefaget: Vi har kokker som tar ansvar for å være veiledere og våre kjøkken er lærebedrifter for lærlinger, noe som er med på å utdanne nye kokker. Vi har også flere som er sensorer i prøvenemd. Dette er en kompetanse vi vil ha behov for fremover og som vi trenger å ta vare på. Har dere tenkt på ringvirkningene en nedleggelse vil få for opplæringen av morgendagens kokker? Når lærlingeplasser og skoleplasser blir borte så utdannes det ikke lenger nye kokker.
Har dere som politikere fått saken godt nok belyst slik at dere kan gjøre et godt kunnskapsbasert vedtak? Eller gir den eksterne rapporten svaret på «alt»?
Kommunedirektøren anbefaler i saken å utrede grundig før en vedtar noe som kan få store konsekvenser i lang tid fremover. Kloke ord – men dette følges ikke opp i kommunedirektørens forslag til innstilling! Dere risikerer nå legge ned våre kjøkken *før *denne grundige utredningen er gjort – slik kommunedirektøren selv skriver er nødvendig. «Det er ingen skam å snu» sies det i våre fjellvettregler, innimellom så burde den leveregelen nok bli brukt litt mer også i livet generelt. I denne saken er det ikke for sent å snu.
Bevar våre kjøkken, la maten lages lokalt til glede for både brukere og ansatte! Kjøkkenet er hjertet i våre hjem. Et omsorgssenter er også et hjem!
Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal