Skulle takke nei til «Debatten»: Derfor snudde han
Plus
– Helt koko, sier Espen Aas om timene etter nyheten ble kjent.
Derfor snudde han
Forlater kollegaen: – Beklager min «utroskap»
Fredag formiddag ble det klart hvem som tar over stafettpinnen etter Fredrik Solvang i «Debatten». Listen over mulige kandidater har vært lang, nå er det klart at Espen Aas og Åsa Vartdal som blir programledere på nyåret.
Les også: Hyller NRKs «Debatten»-valg: – Stødig og spennende
Det ble allerede spekulert i høst om at Aas kunne ta over, men uttalte da at det var uaktuelt.
Aas avslører til Nettavisen at det store spørsmålet fra NRK kom for en halvannen uke siden. Men da hadde han planen klar: Han skulle takke nei.
Men så kom statskanalen med et tilbud han ikke kunne avslå. Nå røper han hva som fikk han til å snu.
Da Nettavisen slår på tråden er det en lettet Aas som svarer. Han beskriver fredagen som «koko» og at alt har gått i ett siden «Debatten»-nyheten sprakk i 10-tiden. Han føler seg enda lettere til sinns nå som han slipper å lyve.
– Jeg har sittet på denne hemmeligheten i en halvannen uke nå. Jeg har vært i så mange sosiale samlinger hvor jeg blitt spurt om dette, så det er fint å være ærlig med folk nå, sier Aas.
Aas hadde opprinnelig tenkt til å takke nei til «Debatten», men da NRK kunne friste med Åsa Vartdal som kompanjong endret det alt:
– Jeg tenkte det ble en kort samtale, fordi jeg skulle jo takke nei. Men så var spørsmålet litt annerledes enn det jeg først trodde. Rosinen i pølsen var at Åsa var med. Hun er en veldig god venn av meg gjennom mange år og en kollega som jeg alltid setter pris på, så da ble det noe helt annet.
– Så mitt planlagte korte «nei» ble jo et «ja», fortsetter han.
* Smartembed for https://ljsp.lwcdn.com/api/video/embed.jsp?id=df3c09c4-0ee6-486e-b53e-6dba574f13f9&pi=3689c16b-4cb9-4a36-baf4-2c3aa7fcc811 *
Reaksjonene etter nyheten har mildt sagt ikke latt seg vente på, og i løpet av formiddagen har Aas blitt nedringet av venner og familie, journalister og enkelte politikere:
– Det har vært helt koko. Idet dette ble annonsert så har det rent inn fra veldig mange. Jeg har prøvd å komme meg gjennom en veldig lang rekke meldinger fra både politikere, kolleger, venner, journalister og familie.
Aas tok hemmeligheten såpass på alvor, og til og med visse familiemedlemmer fikk vite den store nyheten samtidig som resten av Norge:
– Jeg har ikke sagt det til noen, så selv min eldstedatter som går på folkehøgskole i Lofoten sendte meg melding og spurte om jeg skulle jobbe i «Debatten».
Etter sju år i «Dax18» skal Aas nå forlate nyhetsprogrammet, men også kollegaen Sigrid Sollund.
– Det blir veldig rart. Jeg har måttet holde kortene tett til brystet og jeg sendte Sigrid en tekstmelding i dag der jeg beklager mitt noe planlagte utroskap.
Sollund sa til Nettavisen tidligere på fredag at det er trist å miste Aas i «Dax18». Sollund selv var ryktet å være en aktuell kandidat til «Debatten»:
– Jeg vil gratulere Espen og Åsa, det tror jeg blir solid og fint. Han sa, som meg, at han ikke var interessert, men jeg registrerer at en annen kvinne fikk lokket ham bort. Han sitter uansett nært nok til at jeg kan fortsette å plage ham daglig sier Sollund til Nettavisen.
Hvem som skal ta over for Aas i «Dax18» er det neste store spørsmålet. Det er noe både Sollund og Aas lurer på:
– Det lurer jeg også på. Det har jeg og Sigrid også tekstet om. Vi har ikke noen konkrete navn, men vi er jo spente på det. Jeg synes jo i all beskjedenhet at det er et veldig bra program. Så det håper jeg fortsetter å være, og det gjør det nok. Dronningen av «Dax18» fortsetter jo der, sier Aas.
Redaksjonssjef i NRK Nyheter, Solveig Tvedt sier til Nettavisen at en erstatter for Aas er foreløpig ikke på plass.
– Vi har ikke klar erstatter for Espen. Det jobber vi med nå og må ha det på plass i god tid før sendingene i januar, sier Tvedt.
– Har du noen ønsker til hvem som skal erstatte deg?
– Nei. Hadde jeg hatt det så hadde jeg selvfølgelig ikke sagt det, ler han.