Molde by må vurdere dette med beredskap
Da lakker og lir det mot jul. Har i år som i fjor tjuvstarta med pyntingen.
Kjøkken ved institusjoner i kommunen
Kort oppsummert
Da lakker og lir det mot jul. Har i år som i fjor tjuvstarta med pyntingen.
Vigdis Fjøseid
Kommunestyrerepresentant i Molde
Du leser nå et leserinnlegg. Det uttrykker innsenderens mening.
Kommunestyret vurderer å legge ned kjøkken på Nesset omsorgssenter og Misund.
Forslag om matleveranser fra ekstern leverandør i stedet for lokal matlaging.
Bekymring for underernæring blant eldre og behov for god beredskap i Molde.
Førjulstida er vel den tiden på året da de fleste av oss har en god del forventninger om å være sammen med kjente og kjære og ikke minst å nyte god mat i godt selskap. Det har jeg forventninger om også.
Jeg leste nettopp her på Facebook at Nesset omsorgssenter har avholdt julebord for sine beboere og det samme for bofellesskapet. Med litt ekstra frivillige går dette ihop, og på bygda er som regel frivilligheten stor. Slike «tilstelninger skaper glede og forventninger hos beboerne også, og slik vil vi at det fortsatt skal være.
Nå er det kommet en sak på innkallingen til neste kommunestyremøte om å legg ned kjøkkenet på NOS og på Misund. Nå er det lagt fram forslag skal kokes i byen eller leveres av ekstern leverandør.
Hva med næringsrik og velsmakende mat? Det er et økende problem med underernæring blandt eldre etter det jeg forstår. Minst 4 måltider og helst ett mellommåltid leste jeg her om dagen at de eldre bør ha. Hva med beredskap? Ikke bare for de eldre, men også bofellesskapene og kanskje folk ellers i bygda? Det kan bli bakterieutbrudd på et kjøkken, uvær kan gjøre at ferger blir innstilt og veier ufremkommelige. Hvem skal koke da? Jeg tenker at Molde by også må vurdere dette med beredskap.
Vi skal strekke oss langt i Molde kommune, er strikken blitt strammere nå?
I Molde AP sitt valgprogram står det i overskriften: «Det gode liv i Molde/ By og land - hand i hand. Jeg velger å forholde meg til det. Jeg vil ta alle de eldre i handa og stemme for at vi må beholde kjøkken ved institusjonene både på bygda og i byen.
Alle eldre fortjener velsmakende og næringsrik mat, og den sosiale opplevelsen ved å dele ett godt måltid sammen med andre. Og glem ikke hvor viktig det er for beredskapen i disse tider.
Med ønsker om en god jul til dere alle
Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal