Ta til vettet!
Hver gang jeg gÄr, kjÞrer eller sykler forbi Retiroskogen kjenner jeg pÄ natursorg og sinne.
Ta til vettet!
Berit Breistrand
Du leser nÄ et leserinnlegg. Det uttrykker innsenderens mening.
Jeg tenker pÄ uretten Molde Fotballklubb kjemper for Ä pÄfÞre lokalbefolkningen ved Ä rasere livet i denne skogen.
Molde Fotballklubb vil ta fra oss vĂ„r grĂžnne lunge â vĂ„r lokale oase av stillhet, vĂ„r nĂŠrnatur og vĂ„r kilde til hvile, restitusjon og rekreasjon. De vil Ăždelegge skog, dyreliv og det store artsmangfoldet, og erstatte en frodig naturperle med plastgress, mikroplast, mer vei, trafikkbelastning, lyskastere og lysforurensning.
MFK og Molde kommune vil ta fra oss stillheten â denne balsamen for kropp og sjel, sĂ„ viktig for bĂ„de psykisk og fysisk helse.
Dette er urett mot bÄde natur og mennesker, ja, alt som lever her. Jeg ber dere: Ta til vettet!
Tiden for nedbygging av natur er forbi. Store arealinngrep mĂ„ legges til grĂ„ arealer som allerede er Ăždelagt, som grustak og industriomrĂ„der â ikke i vĂ„re siste grĂžnne lommer.
La skogen fĂ„ forbli frodig, tett og stille. Vi trenger ikke mer tilrettelegging â vi trenger natur. Skogen som har fĂ„tt stĂ„ i fred i flere tiĂ„r, har vokst seg grĂžnn og levende, og gir plass til et rikt artsmangfold midt i boligomrĂ„det vĂ„rt. Den har blitt en naturskog, og den er gull verd for slitne hoder og for alle som trenger et pusterom fra trafikkstĂžyen fra E39, stress og annen bystĂžy.
Jeg hĂ„per og ber om at jeg i framtiden kan sende en stille takk til MFK og Molde kommune for at de ikke frarĂžvet oss grĂžnne og fredelige Retiroskogen â selv om de kunne!
*La Retiroskogen leve. *
Vil du skrive i PÄ trÄden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt â Rbnetts meningsportal