- Sender ut 10 000 meldinger
Selv uten bombrikke kan ny eier kjøre på din regning. Nå tar AutoSync grep.
NÃ¥ blir det endring
Selv uten bombrikke kan ny eier kjøre på din regning. Nå tar AutoSync grep.
Kort fortalt
Vedtatt: 61 nye bommer
Mange går i fella
Annonsørinnhold
Ikke gjør dissegulvtabbene
Beskjed til over 50 000 nordmenn
FÃ¥r SMS-varsel
- En skummel tabbe
Mer om
Bil
En norsk bilist mottok uventet bomregning tre måneder etter bilsalg.
Regninger fortsatte å komme fordi ny eier brukte bilen uten å endre avtalen.
AutoSync har innført SMS-varsler for å informere om eierskifte.
Nye Autopass-avtaler vil gi mer fleksibilitet og en nettportal innen 2026.
Sammendraget er laget av ChatGPT og godkjent av DinSide.
En norsk bilist fikk seg en ubehagelig overraskelse da han mottok en regning på 550 kroner for bompasseringer tre måneder etter at han hadde byttet inn den gamle bilen hos en stor merkeforhandler.
Selv om han hadde tatt bombrikken ut av bilen før salget, fortsatte regningene å tikke inn for passering den nye eieren hadde gjort.
Bomselskapet kunne imidlertid ikke hjelpe.
Regelen er nemlig at du selv må melde fra til selskapet om at bilen er solgt. Selv uten bombrikke, kan den nye eieren nemlig fortsette å kjøre på din regning gjennom bommene.
Nå tar AutoSync, Norges største Autopass-utsteder med rundt to millioner kunder, grep.
Selskapet forteller at mange norske bileiere har gått i denne bom-fella og måttet punge ut med flere titalls millioner kroner hvert år for bompasseringer som en ny eiere av bilen har gjort.
- Vi har sett mange tilfeller der folk får regninger for biler de solgte for lenge siden, sier Svein Skovly, kommersiell direktør i AutoSync, til DinSide.
De har derfor laget et system som fanger opp eierskifter og gir selgeren rask beskjed via SMS når de har solgt bilen.
- Hver måned sender vi nå ut rundt 10 000 SMS-er til folk som har solgt bilen. Vi ønsker ikke at bileiere skal gå i denne fella, forteller Skovly.
Dette er den raskeste måten å varsle bileiere på, slik at de kan rydde opp og melde inn opphør av Autopass-avtalen eller overføre den til ny bil før gebyr og krav på gamlebilen begynner å løpe, forklarer Skovly.
- Den nye generasjonens Autopass-avtaler, som trer i kraft ved nyttår, skal gi en enklere og mer fleksibel abonnementsløsning, forteller Skovly.
I tillegg til en automatisk påminnelse ved eierskifte, vil det bli mulig å sette abonnementet på pause dersom du ikke skal bruke bilen på en stund.
- I løpet av 2026 kommer også en ny nettportal og flere tjenester som skal gjøre bilhverdagen enklere, lover Sovly.
Alle eksisterende Autopass-kunder overføres automatisk til det nye systemet. Fra 1. januar vil det koste ti kroner per måned å leie en bombrikke.