Herold

Med hua i handa ...

Plus
Kilde: AN Author: Iver Dreiås, nordlending, Brønnøysund Published: 2025-12-11 10:11:33
Med hua i handa ...

Det var helt tilfeldig at vi kunne høre på radioen forleden at det er 40 år siden Trygve Hoff skrev Nord-Norsk Julesalme, en av de mest populære julesangene som stadig synges. Særlig populær er den her nord hvor vi synger «Vi levde med hua i handa og hadde så sterk ei tru».

For egen del har det vært trua på demokrati og humanisme som har vært viktigst. Dette førte bla. til at jeg meldte meg inn i Human-Etisk Forbund (HEF) allerede i 1978. Jeg er stadig medlem i den samme organisasjonen, men innser at det ikke kan fortsette.

Bakgrunnen er at jeg har registrert at HEF gradvis har utviklet seg til å bli kanskje den gjerrigste, rikeste og mest sentraliserte organisasjonen i landet.

Organisasjonen skal ha kred for at de gir ungdom et alternativ til kirkelig konfirmasjon, og gir småbarnsforeldre mulighet til å velge navnedag framfor dåp. Men felles for begge disse arrangementene er at de har utviklet seg til ren forretningsdrift basert på nesten gratis arbeidskraft. I tillegg mottar HEF årlig over 200 millioner kroner fra staten, bare på grunn av et medlemstall som stadig stiger.

Alt dette hadde vært helt greit dersom organisasjonen hadde vært en smule demokratisk og kommet hele landet til gode, men det gjør det ikke.

De senere årene har HEF lagt ned stadig flere lokallag.

På Helgeland hadde vi inntil for få år siden 4 lokallag av HEF. 3 av disse er nå lagt ned. De 3 lokallagene har fortsatt over 900 medlemmer, men ingen demokratisk styring.

Med dagens tilskuddsordning genererer medlemmene i disse lokallagene årlig nesten 1,4 millioner kroner i direkte statlige tilskudd. Kun småpenger blir brukt lokalt, resten havnet i den store sentrale tilskuddspakken til HEF på over 215 millioner for 2025. I Nordland er det registrert nesten 6000 HEF-medlemmer som til sammen genererer over 9 millioner kroner per år, men hvilke aktiviteter drives, bortsett fra konfirmasjoner, navnedager og en sjelden gang en humanistisk begravelse?

I fjor søkte noen sangglade HEF-ere på Helgeland midler for å etablere et humanistisk kor på Helgeland. Bakgrunnen var følgende vedtak på HEF`s Landsstyremøte; «Landsstyret ønsker at kor skal være en del av vårt humanistiske avtrykk i samfunnet, og en del av forbundet som organisasjon.

Mye arbeid ble lagt ned i søknad, men responsen var nedslående; kontant avslag! Klage førte heller ikke fram. Senere har vi konstatert at det ikke ble etablert noen nye kor under HEF-paraplyen dette året. Det er på dette grunnlaget vi kan konkludere med at det ikke bare er vi som plages med å få ut noen kroner fra den enorme pengesekken til HEF, og at HEF`s byråkrater ikke ønsker økt lokalvirksomhet nordpå.

På siste årsmøte i HEF Sør-Helgeland ble det søkt om og innvilget kr 7000,- til å etablere en «filosofisk kafé» i Brønnøysund. Det tok noe tid før arbeidet med dette ble konkretisert, men da kom beskjeden fra HEF`s regionlag om at midlene som ble bevilget i februar ble trukket inn sist sommer da ingen filosofikafé var avholdt. Det ble gjort nye anstrengelser lokalt på å få dette opp å gå igjen nå før jul, men nå nettopp kom beskjeden om at det ikke er mulig å få til likevel.

Det er på denne bakgrunnen jeg henvender meg til de nesten 6000 HEF-medlemmene i Nordland om å vurdere sitt HEF- medlemskap. Hva har vi igjen for det?

Tiden er nettopp nå inne da det finnes et godt alternativ for oss. Ateistene som har eksistert i over 50 år ble omsider godkjent som berettiget til statstilskudd på samme måte som HEF i 2024. Medlemskap er gratis og dersom vi blir 10 medlemmer som melder seg inn før nyttår har vi 15000 kroner å ha det litt artig for til neste år. Blir vi 100, har vi kanskje over 150 000 kroner. Vi trenger mer aktivitet lokalt, og HEF trenger konkurranse!

Tida med hua i handa nordpå må ta slutt!