Pengene finnes – det står på politisk uvilje
Plus
Rødt Bodø prioriterer i vårt alternative budsjett å stanse de foreslåtte kuttene, og satse på skole og velferd, styrke eldreomsorgen og minske forskjellene.
Kommunedirektøren og høyresida framstiller kommuneøkonomien i Bodø som helt forferdelig. Dette er, som vanlig, en høyst tvilsom framstilling. Igjen og igjen framstiller de det på denne måten, og så viser alle regnskapene at de tar helt feil. Like fullt aksepterer bystyreflertallet og media denne framstillinga når budsjettene skal vedtas.
I år er det spesielt misvisende. I tillegg til det vanlige – at inntektene underspilles samtidig som utgiftene overspilles – så legger kommunedirektøren opp til å ikke bruke 147 millioner kroner av inntektene i 2026. Det er første gangen det budsjetteres med sparing i den størrelsesordenen. Samtidig er det over 100 millioner i nye tiltak. 250 millioner kroner av kuttet på 300 millioner kroner er på grunn av disse to tingene alene.
Rødt Bodø dekker inn våre satsinger med å redusere den avsatte sparinga, kutte noen av de nye satsingene, kutter i godtgjøring og støtte til politikere og partier, i administrasjon og Ny by – ny flyplass, blant annet. I tillegg tar vi inn penger fra de nye frie midlene på 27,4 millioner fra budsjettforliket, og en forventning om ytterligere økning i revidert nasjonalbudsjett. Blant annet Rødts gjennomslag i budsjettforliket gjør at Bodø kommune samlet får over 70 millioner mer i frie midler i år. Da begynner det virkelig å monne!
Vi gjør også en ti prosent økning av takstgrunnlaget for eiendomsskatten på næringseiendommer i Bodø sentrum. Dette er en skatt som eiendomsspekulanter må betale enten de bor lokalt eller i Sveits. Vi kaller det derfor Tord-skatten, og vår foreslåtte økning vil fullt ut kompensere for skatteflukten til Tord Ueland Kolstad i løpet av perioden.
I vårt alternative forslag til budsjett og økonomiplan budsjetterer vi reelt, og har likevel større overskudd og penger på fond på slutten av perioden enn det kommunedirektøren legger opp til. Pengene finnes, og det står bare på politisk vilje og prioriteringer.Vi fjerner de smålige kuttene i blant annet dirigentordninga, inkluderingstiltak i idretten og prisøkningen for SFO. Realitetene i budsjettforslaget gjør at det er ganske lett for oss å realistisk fjerne alle foreslåtte, usosiale og uspesifiserte kutt. Rødt Bodø bevarer og styrker det viktige tjenestetilbudet som utgjør kjerna i hvorfor man trenger en kommune og et fellesskap. Det er også gode oppvekstkår, kulturtilbud, omsorgstjenester og infrastruktur som gjør at folk flytter hit og bor her – ikke prestisjeprosjektene.
Vi satser på nye institusjonsplasser i eldreomsorgen. I tillegg til de store utbyggingene, som Helsehuset, så ønsker vi en årlig utbygging av 8–12 plasser i små enheter, enten som helt nye institusjoner eller nye avdelinger til eksisterende avdelinger. Vi ønsker også å legge opp mot 100 millioner kroner mer per år i perioden til økt grunnbemanning og rekrutteringstiltak, som finansieres i hovedsak av reduserte utgifter til private vikarbyrå.
Høyresida har en nærmest religiøs og ideologisk forblinda tro på at kutt er den riktige veien. Nedbygging, kutt, salg av kommunal eiendom og utarming av kommunen er svaret, uansett hva spørsmålet eller realitetene er. Høyresida har tatt en kommune som var ganske veldrevet og gikk i enorme overskudd så sent som i 2022, og ribba den og kutta og i tillegg går de i underskudd. Det er ikke tilfeldig, men en kombinert effekt av høyresidas ideologisk forblinda og mislykka kuttpolitikk. Det samme skjedde sist høyresida styrte i Bodø. Det er ikke tilfeldig.
Når høyresida både skal kutte mange hundre millioner, og samtidig skal satse på prestisjeprosjekter som Ny by – ny flyplass ufortrødent, så skaper de potensialet for Norges største fraflyttingskommune, med enorm gjeld og ingen framtidsutsikter. Det haster å stanse denne politikken. Heldigvis er dette det nest siste budsjettet i denne perioden.
Bodø trenger ikke bare en litt anna vei, men en fundamentalt anna vei. Vi trenger solidaritet, sosialisme og fellesskap. Derfor fremmer vi vårt helhetlige, alternative budsjett som viser en helt anna vei for Bodø kommune. En vei der vi satser på tjenestetilbudet og fellesskapsløsningene, i stedet for prestisjeprosjekter som bare tjener de rikeste og det politiske «ettermælet» til toppolitikere og toppledelse i kommunen. Vi satser på tjenester som vil skape entusiasme og tilflytting, i stedet for kutt som fører oss ut i en negativ spiral som kanskje blir umulig å snu. Vi trenger mer kommune, ikke mindre: Fordi fellesskap fungerer.