Herold

Vårres kara!

Plus
Kilde: AN Author: Børre Arntzen Published: 2025-12-10 09:35:27
Vårres kara!

Glimts supportere sørget for en seier i Dortmund mange timer før Champions League-kampen. De norske håndballjentene skrøt uhemmet av «den gule veggen» etter å ha opplevd fotballsupportere på sitt aller beste.

Det er altså ikke bare de gule spillerne på banen som gjør oss stolte. Også Glimts støttespillere på en håndballtribune i Tyskland viste «hele verden» hva engasjement og det å være supporter kan være på sitt aller beste.

Jeg vet noen syntes det ble kleint å høre «Dette e Aspmyra» og «Dæven det e deilig det her» i Westfalenhalle tirsdag kveld. Men når du så og hørte de norske håndballkvinnenes reaksjon på «den gule veggen» før, under og ikke minst etter kampen, måtte du bli både imponert og stolt.

De eneste som ikke klarer å sette pris på det som skjedde i Dortmund i går er den vanlige gjengen av andre supportere i Norge hvis eneste lys i supporterlivet er å snakke nedsettende om Glimt-tilhengere. For eksempel TIL-supporter og professor Jonas Stein i Tromsø som presterte følgende «analyse» av det som skjedde i Westfalenhalle:* «Litt spesielt med Glimt-supportere som kauker Glimt-sanger på en håndballkamp med Norge……»*

Så liten kan du gjøre deg, og så tydelig kan du gjøre omgivelsene oppmerksom på at du ikke skjønner verken idrettsglede eller engasjement for landslaget.

Smartembed for https://www.an.no/api/graff/v1/component/enkel-poll?id=69557

Da er det mye mer fornuft å hente i reaksjonene fra de som faktisk var utpå banen i hallen og kjempet for norsk semifinaleplass i verdensmesterskapet i håndball. Veteranen og en av de største stjernene, Nora Mørk sa rett ut at dette var en av de artigste kampene hun har spilt takket være Glimt-supporternes innsats på tribunen.

– Vi satte sykt stor pris på det som skjedde, sa Mørk rett etter kampen.

De norske jentene sto nærmest i kø for å hylle Glimt-supporterne etter opplevelsen tirsdag kveld, og den muligens beste spilleren i verden – Henny Reistad – sa det kanskje aller best til Avisa Nordland:

*– Jeg synes det er veldig gøy at de klarer å skape sånn atmosfære og ta med seg stemningen som er i en fotballkamp inn i hallen, sier Reistad og fortsetter: *

*– De skal vite at vi satt veldig stor pris på den backingen de gjorde i dag. *

Viaplays ekspertkommentator, siddis og Viking-fan, Ole Erevik:

– Jeg er vanvittig imponert. Jeg har gåsehud over hele kroppen. Det de i gult har levert i samtlige 60 minutter. Det er en opplevelse ingen av de på banen har vært forunt tidligere i sin karriere. Glimt-fansen har smeltet et iskaldt siddis-hjerte, sa han i Viaplay-studioet etter kampen, referert av VG.

Håndballens venner fikk en nyttig og velment leksjon i hva som kan gjøres på tribunen for å løfte laget. Fotballens supporterkultur har en del elementer med stor overføringsverdi til håndballen noe også representanter for Håndballens venner var kloke nok til å anerkjenne etter Glimt-supporternes innsats.

Nå fikk FK Bodø/Glimt mye ny, nasjonal positiv oppmerksomhet – noe som gjør oss som er glade i klubben stolte. Det Glimt-supporterne presterte i håndballhallen gjør stor ære på de som startet den norske supporterkulturen på 70-tallet. Halvdan Sivertsen, Arnulf Bendixen, Torgeir Grubstad og alle de andre som var sentrale den gang, nikket trolig anerkjennende til dagens gule supportere som tirsdag kveld viste engasjement og idrettsglede kombinert med humor og snert – akkurat som det skal være.

Bodø/Glimt er kanskje ikke «Norges stolthet» som de brautende har hevdet på Gardermoen-butikken tidligere i høst, men tirsdag kveld gjorde klubbens supportere en flott jobb for nasjonens fantastiske kvinnelandslag i håndball. Det står stor respekt av det som skjedde i Dortmund tirsdag kveld, rett og slett.

Smartembed for https://www.an.no/api/graff/v1/component/enkel-biografi?id=347345