Herold

SVs omsorg mangler finansiering

Plus
Kilde: AN Author: Ida Gudding Johnsen, varaordfĂžrer (V) Published: 2025-12-10 07:44:15
SVs omsorg mangler finansiering

I et innlegg i AN spÞr gruppeleder i SV, SynnÞve Pettersen, om styringspartiene H, V og Frp har glemt de eldre. Hun viser til at vi ikke har reversert kuttene innenfor helse og omsorg, men bare innenfor skole. Svaret pÄ spÞrsmÄlet er selvfÞlgelig nei.

Jeg takker likevel for at SV utfordrer, det gir meg en anledning til Ä utdype litt rundt vÄre prioriteringer. Samtidig tillater jeg meg Ä sende et lite stikk tilbake. For som vanlig er SV best i klassen nÄr det gjelder Ä bruke penger - de finner og bruker mer penger enn de andre partiene. Utfordringen er at SV ogsÄ bruker penger de ikke har.

Vi har ikke glemt de eldre. Den stÞrste satsingen i budsjettet er bygging av nytt sykehjem. BodÞ kommune bruker allerede mer penger enn andre kommuner pÄ eldreomsorg, og vi mÄ omstille driften for Ä sikre mer bÊrekraftige tjenester. Det handler blant annet om Ä beholde og rekruttere fagfolk, og om Ä finne nye lÞsninger med nye hjelpemidler. Alt dette er kommunen i fint driv med. SykefravÊr og vikarbruk gÄr nÄ ned, og arbeidet med dette skal fortsette. Slik kutter vi kostnader uten at det gÄr pÄ bekostning av tjenestene.

NĂ„r det gjelder skole, er situasjonen en annen. Her ligger BodĂž nesten nederst i landet, nĂ„r ressursbruken sammenlignes med andre kommuner. Da SV styrte i perioden 2019-2022, ble det kuttet massivt i skole. Årsaken var at man skulle flytte penger fra de unge til de eldre, slik Pettersen nĂ„ igjen tar til ordet for. For H, V og Frp er det uaktuelt Ă„ kutte mer i skole. Derfor har vi lĂžftet ressursbruken siden 2022 og reversert de uspesifiserte kuttene til skolesektoren.

At vi Þnsker Ä satse pÄ skole betyr ikke at vi har glemt de eldre. Men vi vet at bÄde innenfor eldreomsorg og skole mÄ vi omstille for Ä mÞte et Þkende behov. Vi har ikke flere midler Ä skyte inn, og det har strengt tatt ikke SV heller.

SVs budsjett finner mer penger til det meste, ogsÄ til eldreomsorg. Men ikke alle pengene de har funnet kan brukes slik SV ser ut til Ä ha tenkt. De bruker 8 millioner kroner fra Havbruksfondet, som er penger som ikke vil vÊre tilgjengelige i 2026 fordi de mÄ brukes til Ä hÄndtere merforbruket i 2025.

Jeg betviler ikke SVs gode intensjoner og vet at bÄde Pettersen og resten av partiet har et oppriktig Þnske om Ä prioritere bÄde unge og eldre hÞyere. Det tror jeg ogsÄ resten av bystyret har. Men gode intensjoner finansierer ingenting alene. Og vi kan ikke budsjettere med inntekter som allerede vil vÊre brukt opp nÄr regningen skal betales.