Da har vi plutselig en ny vinner!
Plus
Det kan få alvorlige følger. Torsdag 18.12 skal kommunestyret behandle framtidig struktur for produksjon og leveranser av mat til institusjoner og hjemmeboende. Kortreiste matgleder eller langtransport og plastpakninger?
Ikke ta matgleden fra våre eldre!
Matglede, kvalitet og trivsel
Når noe mangler i saksgrunnlaget
Ført bak lyset?
Ny tabell
Det kan få alvorlige følger. Torsdag 18.12 skal kommunestyret behandle framtidig struktur for produksjon og leveranser av mat til institusjoner og hjemmeboende. Kortreiste matgleder eller langtransport og plastpakninger?
Eva Bøhn og Kjell Bugge
Leder og nestleder i eldrerådet i Molde
Du leser nå et leserinnlegg. Det uttrykker innsenderens mening.
Molde eldreråd behandlet saken i møte 20.11.25 og vedtok enstemmig å gå inn for fortsatt kok-server kjøkken ved omsorgssentrene i Midsund og Nesset.
Vi vet at opptil 60 % av sjukehjemsbeboere er underernærte. Mattrivsel og individuell tilrettelegging er helt nødvendig. Den siste Solberg-regjeringen adresserte dette problemet i stortingsmeldingen «Leve hele livet» og satte et kraftig søkelys på institusjonsmaten.
Eldre- og folkehelseminister Åse Michaelsen fra Frp understreket at regjeringen ønsket å gjøre matlaging til en større del av hverdagen på institusjonene våre. Og videre: «Over heile landet har kommunepolitikarar lagt ned sjukeheimskjøkken for å spare pengar. No planlegg regjeringa ei tilskotsordning for å opne opp att kjøkken. Det skal lukte godt i gangane og det skal vere hyggeleg».
Kok-server metoden fremmer muligheten for en bedre spiseopplevelse, individuell tilpasning og høyere tilfredshet blant beboerne. Det er derfor særdeles viktig at beslutningstakere vurderer disse faktorene grundig når man skal velge framtidig metode for matservering på omsorgssentre og til hjemmeboende.
I Molde løser kommunedirektøren problemet med underernæring og manglende matglede ved å påstå at kvalitet og mattrivsel er like god uansett hvem som leverer maten - lokal kortreist mat, kommunalt sentralkjøkken kok-kjøl eller langreist mat fra ekstern leverandør.
Kommunedirektøren skriver rett ut at «Vurderingene legger til grunn at alle alternative organiseringer av matomsorgen har like forutsetninger for å sikre tilstrekkelig kvalitet på maten i form av næringsinnhold og måltidsopplevelse.»
Stortingsmeldingen «Leve hele livet» dokumenterte at dette slett ikke er tilfelle; mattrivselen varierer med valg av serveringsmetode. I saksutredningen er imidlertid det med mattrivsel borte fra vurderingsskjemaer og tabeller. Det blir en enklere vei til kåring av vinner i konkurransen «Framtidas kjøkkenorganisering»: Problem løst, sentralisering er best, og aller best på økonomi er det å velge ekstern leverandør.
Eldrerådet har tidligere advart mot en metodikk der ulike alternativer blir tildelt en score i form av tallfesting som lett kan gi inntrykk av høyere presisjon og nøyaktighet enn materialet gir grunnlag for. Her dreier det seg attpåtil om at en vesentlig kategori, mat-trivsel, er utelatt fra «konkurransen»!
Kommunedirektøren bare vedtar at kvalitet og matopplevelser er god nok uansett matleverandør, og da kan tabeller og beregninger konsentrere seg om fleksibilitet, organisering og økonomi. Saksutredningen tilslører viktige forskjeller i mat-trivsel og er ikke opplysende for saken.
For hva skjer hvis vi nå legger inn kategorien mattrivsel i kommunedirektørens tabell? (Kommunedirektørens utgreiinger finnes på nettet.)
Da har vi plutselig en ny vinner!
Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal