Herold

Nedlegging av Eide tannklinikk vil ramme barna våre – og det må stoppes

Kilde: Romsdals Budstikke Author: Christen Brovold, Wenche Bergslid, Stine Vågen Published: 2025-12-08 13:05:44
Nedlegging av Eide tannklinikk vil ramme barna våre – og det må stoppes

Nedlegging av Eide tannklinikk vil ramme barna våre – og det må stoppes

40–46 kilometer for hvert tannlegebesøk

Barnehagebarn, eldre og PU-brukere rammes også

Miljøbelastningen er ikke vurdert

Vi etterlyser en skikkelig konsekvensutredning

Dette handler om mer enn en tannklinikk

Christen Brovold

leder FAU Eide barneskole

Wenche Bergslid

leder FAU Eide ungdomsskole

Stine Vågen

leder SU Eide barnehage

Du leser nå et leserinnlegg. Det uttrykker innsenderens mening.

Det pågår nå en prosess i Møre og Romsdal fylkeskommune som kan føre til at Eide tannklinikk legges ned. For oss som representerer foreldre og barn i Eide er dette dypt bekymringsfullt. Vi skriver dette innlegget for å synliggjøre noe vi mener ikke kommer tydelig nok fram i debatten: Konsekvensene for barn, unge og familier i Eide vil bli svært store.

Eide barneskole er den største barneskolen i Hustadvika kommune, med hele 254 elever. Dersom klinikken legges ned, må alle disse barna – i tillegg til ungdomsskoleelever, barnehagebarn og sårbare grupper – reise rundt 22–23 km hver vei til tannklinikken i Elnesvågen. Det betyr 40–46 kilometer for hvert tannlegebesøk.

For barn som trenger hyppige kontroller eller behandlinger er dette dramatisk. For skolen betyr det flere timer tapt undervisningstid for hver elev som får en time på dagtid. For foreldre betyr det fravær fra arbeid, logistikkproblemer og stress i en allerede travel hverdag.

Dette er ikke små justeringer – det er en vesentlig svekkelse av tilgjengeligheten til en grunnleggende helsetjeneste.

For barnehagebarn som allerede kan grue seg til tannlegebesøk, vil ekstra reisetid være en stor belastning.

For eldre og brukere av PU-tjenesten kan lengre reisevei bety at enkelte får tannhelsehjelp sjeldnere enn de trenger. Det er vi som lokalsamfunn ikke tjent med – verken menneskelig eller helsemessig.

Over 1100 pasienter står registrert ved Eide tannklinikk. Dersom disse skal reise flere mil ekstra for hver konsultasjon, vil trafikken og utslippene øke betydelig. Likevel finnes det ingen reell vurdering av miljøkonsekvensene i beslutningsgrunnlaget.

Foreldre, barn og ansatte i barnehager og skoler i Eide fortjener at denne beslutningen tas på et godt grunnlag. I dag mangler det en helhetlig vurdering av:

konsekvensene for undervisning og fravær

konsekvensene for foresattes arbeidshverdag

belastningen for barnehagebarn

konsekvensene for eldre og PU-brukere

miljø- og transportkonsekvenser

tilgjengelighet og trygghet

Når et tiltak fører til så store negative følger for så mange mennesker i et lokalsamfunn, må det utredes skikkelig.

Dette handler om nærhet til helsetjenester. Det handler om barns trygghet. Det handler om et lokalsamfunn som risikerer å få et kraftig svekket helsetilbud uten at konsekvensene er godt vurdert.

Vi ber fylkestingsrepresentantene om å stoppe nedleggingen før en fullstendig konsekvensutredning foreligger. Vi ber om at barn, unge og familier i Eide blir lyttet til – og at helsetjenester fortsatt skal være tilgjengelige der menneskene bor.

For barna våre, for familiene våre og for lokalsamfunnet vårt – la Eide tannklinikk bestå.

Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal

📊 Metadata

Category: Meninger, Meninger, Leserinnlegg, Eide, Lokalsamfunn, Møre og Romsdal fylkeskommune, Politikk
Keywords: Meninger, Leserinnlegg, Eide, Lokalsamfunn, Møre og Romsdal fylkeskommune, Politikk